Tegenstelling. Verdriet en blijdschap.

16 februari 2023 - Flevopolder, Nederland

Met verbijstering, ongeloof en verdriet gisteren gekeken naar de giro 555 actie voor de slachtofferhulp in Turkije en Syrië. De omvang van de aardbeving en ellende is nauwelijks te bevatten. Het doet me goed dat er zoveel mensen helpen, met geld en goederen, zoveel positieve reacties, enkele "eigenvolkers" daargelaten.

Nog 30 dagen.... Dan gaan we weer naar Kenia. Carla en ik hebben gehoor gegeven aan de signalen van het team. De droogte, voedselschaarste, prijsstijgingen van de dagelijkse benodigdheden. Medische hulp, screening van mensen met Albinisme op huidkanker is 1, maar behandeling is 2..... Zonder financiële hulp voor velen onmogelijk. Kortom, op afstand mee denken en financiële steun geven gaat goed, maar soms is aanwezig zijn beter.

Ik heb ondanks alle sores in ons eigen land een goed jaar achter de rug. Ik ben ongelooflijk dankbaar voor iedereen die mij gesteund heeft. Trots ben ik op het feit dat 3 meisjes, die ik al 3 jaar gesponsord heb op primary nu naar een secondary boarding school mogen. De vlag uit zou je denken. In Kenia begint dan de ellende pas... Een ellenlange shopping list, variërend van een matras , ondergoed, een emmer, school uniformen tot rekenmachine. En de kennelijk onmisbare zwangerschap en Hiv test niet te vergeten. O ja, en het schoolgeld. Omgerekend zo'n 400€ per kind voor de 1e termijn. Voor velen onbereikbaar. De lobby/bedelen  bij allerlei instanties en bedrijven is vernederend. Ik ben dan ook blij dat deze drie zich alleen maar bezig hoefden te houden met shoppen. Hamisi heeft er een dagtaak aan gehad. Met zijn motor volgepakt met spullen. Vol goede moed, maar ook gespannen reisde hij met twee meisjes in de bus.... de eerste dag naar school in Kwale. Daar aangekomen troffen zij huilende meisjes, en boze ouders. Paniek, woede en teleurstelling. Wat bleek, de school eiste een extra bedrag van 7000 ksh, ongv 70€, ter plekke te betalen! Zonder enige kennisgeving vooraf! Verbijstering alom. Waarom? Omdat de school een nieuw hek om de school nodig heeft. Zonder aankondiging, niet betalen? Naar huis. Gelukkig had Hamisi nog de beschikking over het bedrag van meisje nummer 3, en zag kans het via Mpesa te regelen en konden de meisjes blijven. S'avonds kreeg ik het verhaal te horen, en ja wat nu... Gelukkig kon ik meteen een aanvulling geven zodat nummer 3 twee dagen later probleem loos naar haar school kon gaan. Zomaar wat obstakels en willekeur. Net als de toewijzing van hogerhand naar welke school je mag. Meisje nr 3 werdt eerst naar Taita Taveta gestuurd.... 300km verder van haar huis. Een dagreis... Alleen de reiskosten al... Voor alle vakanties. Gelukkig heeft Hamisi dat kunnen ombuigen. Nu in de buurt van Mariakani, nog een 3 uur durende busreis.

Probleemloos ging gelukkig de bestelling van 30 beschermende hoeden voor volwassen en kinderen van mooie stoffen en kwaliteit bij een  lokale kleermaker. Bij Afri Pads, 75 sets School girl kits en speciaal ondergoed besteld. Dit wordt binnenkort afgeleverd, met dank aan Eye Centre Kwale voor het in ontvangst nemen. We proberen uiteraard strak te plannen, (geintje..) om in zo'n korte tijd zo veel mogelijk te doen. We hebben veel respect voor het team van Kwale Albinism Network, zoals ze nu officieel als CBO geregistreerd gaan worden. Hun tomeloze inzet, naast hun werk is bewonderenswaardig.

Carla is ondertussen net zo druk bezig , met o a aanschaf van Solar lampen  en Wisdom stoves . We hebben er weer zin in.

Nogmaals wil ik jullie allen bedanken voor het vertrouwen en de donaties.

"From little seeds grow mighty trees".

1. Marjo:
    16 februari 2023
    hartstikke goed van jullie.Over de hele wereld zijn er mensen in nood. fijn dat jullie een groot aandeel leveren voor de mensen met albinisme. We kunnen helaas niet iedereen helpen maar om dan maar helemaal niets te doen. Ik ken jullie persoonlijk en weet dat jullie niet alleen heel betrouwbaar zijn maar ook zeer gedreven waardoor mensen jullie vertrouwen. Klasse hoor. succes en liefs Marjo
  2. H.Roddenhof:
    16 februari 2023
    Dankjewel Marjo. 🙏.
  3. Ellen:
    17 februari 2023
    Weer ongelooflijke verhalen Hermien, de positieve en de negatieve!
  4. H.Roddenhof:
    18 februari 2023