2024. Que Sera Sera...

2 januari 2024 - Lelystad, Nederland

"Wat later de toekomst bied ,dat weten wij mensen niet".

Ik begin met een korte terug blik op de laatste weken. Dankbaarheid overheerst, met de hulp van mijn zus Diny, schoonzus Anneke, en haar zus Mieneke, hebben we op diverse Kerst events onze Engeltjes, Schaapjes, Kaarten, Kerststukjes, Jam en niet te vergeten de prachtige Kerstboompjes aan een enthousiast publiek verkocht. Onze echtgenoten hielpen ook mee, zagen, snoeien, schilderen etc. De hele familie werdt ingeschakeld om her en der kerstballen in te slaan, het was bijna niet aan te slepen. Alle inspanningen zijn niet voor niets geweest. Een mooi bedrag is binnen gehaald om ook in 2024 de zorg voor mensen met Albinisme in Kenya voort te zetten.

Update over Samson, u weet wel, met de afschuwelijke tumor rond /in zijn oog. De chemo therapie zit er op. Home Care, door nurse Betty vindt nog steeds plaats, maar wordt langzaam afgebouwd. Er staat i p Radiotherapie gepland, maar het schijnt dat het benodigde apparaat al een tijdje kapot is. De wachtlijst loopt nogal op.... Eigenlijk willen we dat Samson naar huis gaat, zijn familie werkt echter niet echt mee.... Nu helpt zijn 14 jarige zusje hem, maar deze omgeving is niet veilig voor zo'n jong meisje. Deze week is er weer een consult in Mombasa, hopelijk start de radio therapie..... X my fingers.

Een nieuwe casus heeft zich aangediend, Omani, jonge man, blijkt Basaal Cel carcinoom te hebben en verder chirurgisch ingrijpen noodzakelijk. Dr Jacquiline maakt de vervolg afspraken.

In Lunga-Lunga zijn bij een screening sessie twee kinderen gevonden die nader onderzoek nodig hebben in een kliniek. Hiervoor heb ik ook een budget overgemaakt, om net als bij de CBO Kwale Albinism Network, snel te kunnen handelen. Het is de bedoeling om hen zo dichtbij mogelijk verder te laten behandelen.

Regen overlast. Dagelijks op het nieuws in ons eigen landje de beelden van water overlast en zandzakken voor de deur. Dat werkt niet in een heuvel achtig gebied met uitgesleten zandwegen.

Van uit Kwale County kregen we filmpjes van weggespoelde maisvelden, vernielde 'huizen', hutten. De regen periode is nog niet voorbij en niet meer voorspelbaar. Voedsel prijzen die schrikbarend stijgen, etc. Ook voedselhulp is her en der weer nodig.

Anastasia heet ze, zei Josphat. Een jonge vrouw zat te bedelen in Nyali, weggedoken onder doeken. Hij zag, vanuit de matatu, dat het iemand met albinisme was. Ik ga morgen proberen haar te vinden, zei hij. Anastasia dus, bijzondere naam voor iemand in Kenya. Zij komt oorspronkelijk uit Busia, ligt in het NW van Kenya, tegen Uganda aan. Uit armoede naar Mombasa getrokken om te werken. Haar man is verdwenen, haar met 3 kinderen achter gelaten. Op de trappen van de cross over in Kongowea bedelt ze nu. Josphat heeft haar gevonden. Ze wil graag naar huis. Werk vinden lukt niet, op de trappen probeert ze haar dagelijkse kost bijeen te scharrelen. Hij gaat het met haar regelen. Vrijdag gaat ze op de bus. Een lange reis van bijna 20 uur. Ik maak geld over, voor de reis én om voedsel te kopen voor haar gezin. Josphat checkt ook de registratie bij de NCPWD, en geeft zonnebrand crème mee. Hij heeft contact met een nurse in Busia, ooit ontmoet op een conferentie in Nairobi(!). Hij vraagt of zij contact met Anastasia op wil nemen en verder helpt. Onmisbaar deze man!

Kortom, de opbrengsten van de Kerst events en activiteiten zijn nog nóóit zo welkom geweest.

Van de Jam opbrengst heb ik voor de 3meisjes voor de eerste termijn 2024 geld overgemaakt. Boarding school, en benodigde spullen. €250 per meisje... Voor de meeste families niet op te brengen. Het gebedel om sponsors is zo stressvol. (Ik heb trouwens nog heerlijke Kiwi jam...)

Que Sera Sera.... What ever will be, will be.

Beste familie, vrienden, volgers, sponsors e o, ik wens voor iedereen een Voorspoedig 2024. Bedankt voor alle steun in 2023 en goede wensen voor 2024.

"What ever will be, will be.

1. Ellen:
    2 januari 2024
    Que sera sera..dankzij jullie inzet en opbrengsten hoeft niet alles aan het toeval overgelaten te worden gelukkig zoals que sera etc suggereert! Integendeel: concrete directe hulp kan geboden worden dankzij jullie netwerk en oplettende bezorgde mensen/hulpverleners terplekke. Hulde Hermien!
  2. H.Roddenhof:
    Dankjewel Ellen.
  3. Els v Deinse:
    2 januari 2024
    Wat fijn dat de akties goed verlopen zijn. Energie niet voor niks geweest. Heel veel sterkte met de projecten . Hele grote klussen
  4. H.Roddenhof:
    2 januari 2024
    Dankjewel Els. Inderdaad... Gelukkig kwam de corona na alle events....
  5. Gerda bij de Vaate:
    2 januari 2024
    Wat weer een schrijnend verhaal! Dan besef je maar weer hoe goed wij het allemaal hebben!wat doen jullie het goed met jullie vele werk! Het geeft ons weer de drang om een financiële bijdrage te leveren hoor en we maken het zoals gewoonlijk weer over op Carla’s rekening. Geef het uit naar jullie goeddunken. Groetjes Bram en Gerda!
  6. H.Roddenhof:
    2 januari 2024
    Dankjewel Bram en Gerda. Heel hartelijk dank.
    En Gerda, het was gezellig samen bij de Werfsjob!
  7. Lout:
    2 januari 2024
    Goed bezig Hermien, helaas erg herkenbare problemen
  8. Hannie Brouwer:
    2 januari 2024
    Fantastisch zoals jij dit doet,,ook hoe jij de betrokkenen helpt op afstand. Ik wens je dat je je blijmoedigheid en volharding mag blijven behouden. Lieve groet,Gannie
  9. H.Roddenhof:
    2 januari 2024
    Dankjewel Hannie. Ik bewonder jouw spirit en inzet. Op onze leeftijd.. :).. en dan nog respijt zorg leveren, door heel Nederland.
  10. Hannie Brouwer:
    Lieve Hermien. Foutje in mijn naam: Hannie Brouwer