2023.

5 januari 2023 - Flevopolder, Nederland

2023 is begonnen, het kan niemand ontgaan zijn, met een " knaller " van 110 miljoen en loeiende sirenes.

Het jaar ligt voor ons, leeg als de pagina voor mij. De eerste afspraken staan al weer in de agenda met mooie activiteiten.

We gáán weer !! Carla en ik hebben geboekt voor Maart. Dat is snel, hoor ik denken. Dat klopt.Wij voelen de noodzaak door de signalen uit de werkgroep ter plaatse en die we horen en lezen van andere organisaties die wij kennen. Honger, droogte, voedselschaarste etc .

Natuurlijk kunnen we veel doen op afstand,  financiële ondersteuning helpt, maar we willen graag meer,  meehelpen,  meedenken en organiseren. Dat gaan we doen , in Maart.

2022 was voor mij een jaar om met grote dankbaarheid op terug te kijken. Zo véél  mensen die mij financieel geholpen hebben,  door het kopen van Jam, Engeltjes, Doeken en Kerstbomen , vrienden en familieleden,  maar ook wildvreemden die wellicht de flyer ergens gezien hebben,  of toegestuurd kregen , maakten geld over. Om stil van te worden.

Een deel van het geld is al besteed. Een jongen met een vreselijke ,snelgroeiende  tumor , tgv huidkanker in zijn gezicht, ligt op dit moment in het ziekenhuis in Mombasa . ( foto's zullen we jullie besparen...) De aanloop voor operatie , laboratorium onderzoek, CT Scan,  bloedtransfusies, pathologisch onderzoek , reiskosten om in Mombasa te komen etc zijn door ons betaald. De vooruitzichten zijn niet bemoedigend. Carla en ik hebben echter ook onze grenzen aangegeven. Wij moeten keuzes maken, ook wíj kunnen ons geld maar 1x uitgeven.

Een vriendin runt een kinderopvang voor tienermoeders,  zodat zij naar school of werk kunnen gaan. 50....jonge kinderen heeft ze nu onder haar hoede..."Allemaal  mee eten " zei Wim Sonneveld ooit...Zij was dankbaar voor mijn / jullie! bijdrage.

Het nieuwe schooljaar komt er aan. Schoolgeld, uniformen, schoenen. Dat vinden we belangrijk,  kinderen met Albinisme gaan vaak niet naar school in arme gebieden. En vervolg onderwijs is nóg duurder zeker als het boarding school moet worden. Niet uit luxe ,maar omdat er dichtbij niets is....

We gaan proberen weer zaai en pootgoed te regelen,  er zijn een aantal families díe het goed gedaan hebben vorig seizoen en daarmee de honger buiten de deur hielden en nog wat verdienden. De klimaatverandering maakt het lastig om te bepalen wanneer te zaaien. Het regenseizoen is onvoldoende en onvoorspelbaar.

We brengen licht in de duisternis,  dmv Solar lampen  en WakaWaka's. Warmte door middel van de Wisdomstoves,( besparen op hout en mínder rookontwikkeling). Washable Sanitairy Pads , " doekjes voor het bloeden " een wereld van verschil,  wél of níet naar school.

En natuurlijk de zonnebrand crème én lipbalm, zonnebrillen en hoeden voor mensen met Albinisme.

Mijn pagina is niet meer leeg. Vol goede moed ga ik de uitdagingen in 2023 aan.

Wordt vervolgd.

1. Lout:
    5 januari 2023
    Mooi verhaal en mooie plannen. Fijn dat jullie weer gaan! Ja die droogte.....en het wordt alleen maar erger, climate change zal niet stoppen! Veel succes ladies!! Groetjes Lout
  2. H.Roddenhof:
    Dankjewel Lout.
    Misschien kunnen we de pomp in Kibandaongo gaan zien. Wat een geweldige uitkomst zal dat zijn straks!
  3. Ellen:
    5 januari 2023
    Jullie hulp kan niet snel genoeg geleverd worden zie ik wel, geweldig dat jullie de daad bij het woord gaan voegen!
  4. H.Roddenhof:
    Zeker Ellen, zeker.
    "if tomorrow never comes", denk ik vaak in deze onvoorspelbare tijd. Dus ja, gaan!
  5. Hanna:
    5 januari 2023
    Toppers!!!..zo gaaf! Geef niet op!!
    Genoeg te doen….vaak vergeet je het liever weer in de flow van je eigen leven…
    Maarrr..ook bij mij..nog steeds..niet vergeten.. al die kinderen..ook zij verdienen die ene kans op een leven ..gewoon een fijne tijd met liefde en een stukje geluk!
    Heel veel succes Hermien en Carla! En als ik iets kan betekenen.. laat maar weten…
  6. H.Roddenhof:
    5 januari 2023
    Dankjewel Hanna. Fijn om te horen.
  7. Erna:
    5 januari 2023
    Jullie inzet en enthousiasme zijn en blijven ongelooflijk! We staan achter jullie en steunen jullie, maar jullie zijn de kanjers die alles regelen! TOP!!!
  8. H.Roddenhof:
    5 januari 2023
    Ik hen nog steeds iets voor je klaar liggen...

Dankjewel Erna en Peter.
  9. Els v Deinse:
    5 januari 2023
    Geweldig . Wat goed bezig.
  10. H.Roddenhof:
    Dankjewel Els.
  11. Erna:
    6 januari 2023
    O ja. Ik zal even kijken hoe we dat kunnen regelen. Mijn verkoudheid begint langzaamaan wat beter te worden, en na 10 januari hoop ik het ook wat rustiger te krijgen wat mijn broer. Zullen we daarna dan iets afspreken?
  12. H.Roddenhof:
    6 januari 2023
    Zou leuk zijn Erna, kijk maar wanneer het schikt.
  13. Carolien:
    6 januari 2023
    Petje af, mooie resultaten. En natuurlijk een heel gelukkig Nieuwjaar, Hermien! Groetjes, ook aan de 'oud-collega's van de Voedselbank 👍👋
  14. H.Roddenhof:
    7 januari 2023
    Dankjewel Carolien, hetzelfde voor jullie gewenst. Mocht je weer eens in de buurt zijn....
    De groeten breng ik over.
    Grtz. Hermien
  15. Brenda:
    10 januari 2023
    Wat goed bezig! Geweldig!
  16. Nora:
    14 januari 2023
    Mooie initiatieven en plannen. Voor je het weet is het maart. Succes.
  17. H.Roddenhof:
    16 februari 2023
    Zoals je zie...in maart gaan we weer.