Een nieuwe lente, een nieuw geluid.

10 mei 2023 - Lelystad, Nederland

Half Mei bijna , de tulpen zijn alweer uitgebloeid, bomen in volle bloei. Vogels fluiten, Life go's on.

Het event van Soroptimist club Flevoland, waar ik in het vorige blog over schreef, heeft naast veel media aandacht een mooi bedrag (2500€), opgeleverd. Daar kunnen we mooie dingen mee doen. Ik ben dan ook heel erg blij en dankbaar voor de inzet en enthousiasme van de dames die dit event georganiseerd hebben. Bravo!

De werkzaamheden in Kenya, door de leden van CBO Kwale Albinism Network en Lunga-Lunga Albinism Group gaan gewoon door. Nou ja, gewoon?? Stress bestendigheid en doorzettingsvermogen is een eerste vereiste voor leden. Voorbeeld? De meisjes 1.2.en 3 kwamen naar huis voor een 2 weekse vacantie. Vol verhalen, echter onwetend dat de beloofde sponsoring door de NCPWD is ingetrokken. Dit gaat om serieus geld, voor de familie's niet op te brengen, zeker niet op zo'n korte termijn. Hamisi heeft zich het vuur uit de slippers gelopen, "keep knocking on doors" zei hij, en voelde zich ongemakkelijk om het mij te vertellen. Ik had er al weinig vertrouwen in, deze club beloofd véél maar laat weinig zien, tot nu toe, en was voorbereid op het schoolgeld voor de 2e termijn. De meisjes zijn dus vol goede moed deze week weer afgereisd naar hun boarding school.

Het zgn Kitchen Garden project is onlangs van start gegaan in Lunga-Lunga . KidsCare Kenya is de initiatiefnemer van dit ambitieuze project. De proefvelden zijn aangelegd, de materialen zoals de zakken waarin verticaal groenten worden gekweekt en de zaden zijn ook uitgedeeld aan de Albinism Group in Lunga-Lunga en in Kwale. Dit is een project wat we over de lange termijn moeten bezien en evalueren. Ook hier speelt het klimaat een grote rol. Was het eerst te droog, nu kunnen de akkers nog niet bewerkt worden door de hevige regenval. Kortom, net als in Nederland dus.

Van vriendin Kate kreeg ik vrolijke foto's en filmpjes van blije kinderen, druk in de weer met de voetbal, springtouw en knutsel spullen die we in Maart achter lieten in haar Day Care Centre. De 'teacher' koestert de tablet! Hij gebruikt het dagelijks in zijn lessen, en de kinderen genieten ook van filmpjes natuurlijk.

Op13 juni wordt wereldwijd de Albinism Day gehouden. Dit jaar speelt Kwale County in Kenya een belangrijke rol. Samen met de NCPWD.... worden er door de lokale Albinism groepen activiteiten gehouden. (wordt vervolgd).

Ondertussen in de polder.... Mijn jam productie is opgang gekomen. Door donatie verkregen, en in dank aanvaard, even flink aanpoten maar het begin is er. Kersen, Rode Bessen en Aardbeien. Roept u maar!

1. Els v Deinse:
    10 mei 2023
    mooi verhaal weer. Nog genoeg hobbels te nemen merk ik. succes
  2. H.Roddenhof:
    Dankjewel Els.
    Klopt, nog genoeg uitdaging.
  3. Brenda:
    10 mei 2023
    Fantastic!
  4. H.Roddenhof:
    11 mei 2023
    Still waiting the plan off the support group Mamma Care.
  5. Ineke Touber:
    Dank je wel, Hermien, weer met veel plezier gelezen! X
  6. H.Roddenhof:
    Dankjewel Ineke.
  7. Gina:
    11 mei 2023
    Wat een verhaal weer Hermien! Hoop dat de komende projecten ook weer zullen slagen! Er is al zoveel moois bereikt!
  8. H.Roddenhof:
    Daar gaan we voor Gina.
  9. Hannie Brouwer:
    11 mei 2023
    Geweldig dat het project door zoveel handen gedragen wordt. Hannie