Is géén nieuws goed nieuws?

3 juli 2023 - Lelystad, Nederland

Dat vraag ik me af als er lange tijd geen reactie komt op een vraag of suggestie gedaan aan de teamleden van de werkgroepen in Kenya. Ben ik een controle freak, of ongeduldig?

'noblesse oblige' ,ik ben weliswaar niet van adel maar voel me wél verplicht de aan mij toevertrouwde donaties goed te besteden, dus ja soms wat ongeduldig, maar hier dan de updates!

De gesponsorde schoolmeisjes 1.2 en 3 doen het goed, de resultaten worden netjes gedeeld. (Wat een druk ligt er overigens bij deze kinderen)  Ik verbaas me over alle bijkomende kosten, die zonder uitleg bij de ouders/caretakers gedropt worden.

Het Kitchen Garden project, en de gezamenlijke akkers van de teams hebben erg te lijden(gehad) van de droogte. Er zijn regionaal ook grote verschillen in regenval, kortom.... Geduld.

13 juni was de International Albinism Day, dit jaar in Kenya, groots gevierd in Kwale County. De CBO Kwale Albinism Network en Lunga-Lunga Albinism Group hebben daar een bijdrage aan geleverd in de voorbereidingen én door aanwezig te zijn op de dag zelf met uitgifte van zonnebrand crème,  beschermende hoeden, voorlichting en screening op huidkanker door Dermatologen. Voorlichting over Menstrual Hygiene, en Washable Sanitary Pads, helaas zonder enige bijdrage van Afri Pads zelf.(Een deel gefinancierd door mijn sponsors.)

De mobilisatie van zoveel mogelijk mensen met Albinisme uit de hele regio om deel te nemen was een uitdaging vanwege de (soms hoge) reiskosten  De beloofde vergoeding door de NCPWD was ontoereikend, wat bij  de Kwale Albinism Group voor hoofdbrekens zorgde. Gelukkig heeft ook hier (ons) sponsorgeld een bijdrage kunnen leveren.

Afgelopen zaterdag ging het team op outreach naar Lunga-Lunga, een paar uur rijden van Kwale. Dankzij een prachtige donatie via Carla werden er Wisdom Stoves en Solar lampen uitgegeven aan de meest kwetsbare gezinnen. (Zie:  http://www.carlasonder.reismee.nl  )

Daarnaast weer een screening op huidkanker,en uitgifte van zonnebrandcrème en lokaal gemaakte hoeden. (Income generating.) Er waren ook nog Waka Waka's en zonnebrillen. Christine gaf een presentatie over Menstrual Hygiene en de Washable Sanitary Pads. Een vermoeiende, maar zeer succesvolle dag. Mooi om te zien hoe de sponsor gelden besteed worden.

Ook hier, thuis, zit ik niet stil. De jam 'productie' draait op volle toeren. Aardbeien, Frambozen, Kersen, Abrikozen, Rabarber, Rode Bessen, de eerste tientallen zijn al verkocht. (Dankzij mijn man, Anton plukt en maakt de Rode Bessen schoon,een behoorlijke klus! Alles voor het goede doel!)

We hebben overigens ook weer geboekt.... 7 October...  We zien nog steeds het belang van zo nu en dan aanwezig zijn. En voor mij geldt 'zo lang het nog kan'.

Wordt vervolgd.

1. Frouwke Stegeman:
    4 juli 2023
    zo lang het jullie lukt om te helpen: geweldig!
    en geduld is een schone zaak......
  2. H.Roddenhof:
    Dat hoop ik ook Frouwke.