Thuis.

16 maart 2019 - Lelystad, Nederland

Thuis, ik ben weer thuis. Grijs, grauw, en nat. Koud ook, vergeleken bij Mombasa waar het nog 30c was toen we in een waanzinnige avondspits naar het vliegveld reden.

De laatste dag stond in het teken van onthaasten, afronden en afsluiten.

Dinsdag ochtend hadden we de laatste meeting in Eye Centre Kwale, met een lokale Albinisme groep. Een actieve groep, samen met de Dermatoloog uit Coast General Hospital, maken zij zich sterk voor een outreach en screening program in Kwale County. Huid kanker komt veel voor bij PWA'S. (people with Albinism). Er is echter een groot gebrek aan dermatologen in Kenia, even als mogelijkheden tot behandeling. De dermatoloog heeft een project voorstel geschreven, voor de korte en lange termijn. Huiswerk dus.

Dit gaat natuurlijk onze competentie te boven, maar we gaan kijken waar het project wel ondergebracht kan worden voor funding.

Bij Eye Centre Kwale, laat ik sponsor geld achter voor oogzorg voor PWA'S, en Transport geld. Voor veel mensen uit dit grote district zijn de reiskosten niet op te brengen, en komen dus niet naar de kliniek voor een bril, operatie of id. Via Almassi en Morris, de veldwerkers, en de lokale mobilizer komt het geld bij de mensen terecht.

Voor de laatste keer storten we ons in de hectiek van de Ferrie, hijsen ons in een Tuk Tuk naar Old Town. Jahazi Coffeehouse, een oase van rust. We laten ons koffertje hier achter en lopen een rondje langs de winkeliers. Grappig dat we steeds herkend worden. "You're back" Welcome, Karibu...

Uber brengt ons weer naar huis. Gauw de vieze kleding in de was. (stampen in een teil) uitspoelen onder de douche, en afkoelen in het zwembad van de buren.

Woensdag, halen we de laatste bestelde doeken op, en nemen afscheid van de dames. Tot volgend jaar. Inshalla.. God Willing.

Ben komt nog even langs, we hebben medicijnen gekocht om zijn maagzweer te bezweren. En nog 2 Waka Waka light voor in Uganda.

Donderdag, helemaal niks op het programma!! We gaan naar The Reef, een eenvoudig Beach Hotel, waar we eerder ook wel verbleven. Het is erg rustig, het grote zwembad voor ons alleen bijna. Vriendin Marjo komt gezellig buurten, we smullen van Swahili snacks, somosa, en knapperige frietjes. Het lijkt wel vakantie!!

De vlucht naar huis, verliep vlotjes. Regen en een grijs landschap, nat en koud. Warm welkom, hutspot, de kachel aan, en een heuse wasmachine....

Lieve lezers, volgers, sponsors, bedankt voor alle lieve reacties. Asante Sana.

1. Pieterke:
    16 maart 2019
    Hermien, wat heb ik genoten van jullie verhalen en foto's. Nu lekker bijkomen bij de kachel, en tevreden terugkijken op wat allemaal gelukt is.
  2. Erna:
    16 maart 2019
    Welcome back van weer een reis waarin jullie veel goeds gedaan hebben.
    Super, dames!
  3. Suze:
    16 maart 2019
    Welkom thuis met dank en bewondering voor al het fantastische werk dat jullie weer verricht hebben! Chapeau!
  4. Marjo:
    16 maart 2019
    Lieve Hermien en Carla, het was fijn jullie weer te zien.In zo,n korte tijd weer zoveel ondernomen en weer zoveel mensen blijgemaakt. Daar kunnen jullie weer met voldoening op terugkijken.Geweldig
  5. Carry:
    17 maart 2019
    Wat een geweldig succesvolle reis. Ik vond het zo goed en knap dat jullie intussen zo'n belangrijk netwerk hebben opgezet. Dat is toch het ware ontwikkelingswerk. Kom lekker bij en kijk meer dan tevreden terug. Dank jullie wel !!
    XX