Samburu outreach.

30 september 2019 - Mombasa, Kenia

Samburu outreach.
Amper bekomen van de outreach naar Mariakani gisteren stond onze chauffeur om 7 uur alweer voor de deur. Wéér sloten we aan in de lange rij auto’s, matatus ,tuk tuk etc, en slingeren Mombasa uit.
Afspreken is een dingetje,  hier in Mombasa area. Bv Samburu dispansary,  om 8 uur….Wordt zomaar Samburu community house,om 10.00. Wat we na wat rondvragen en bellen dan ook vinden.
Gelukkig zitten de eerste cliënten al te wachten. Het regent nogal op dit moment, en dan moet je het maar afwachten of men komt.
Deze bijeenkomst is georganiseerd door Eye Centre Kwale,  en Albinisme group Kwale.  Dr Joash Matonda is (de enige !) Dermatoloog in de hele Coast Province,  een gebied zo groot als half Nederland. Hij heeft deze dagen vrij genomen om de outreaches met ons te doen.
We zijn met z,n  zessen.Matonda, Almassi en Hamisi , Carla en ik  en Justus de chauffeur die ook foto,s voor ons maakt en hand en span diensten verricht.
Dr Matonda begint met een inleiding over Albinisme,  wat het is, en waarom je een kind met Albinisme krijgt. Er zijn weer jonge moeders, met het eerste kindje wat Albinisme heeft. Deze moeders hebben het zwaar. De onwetendheid is groot, en bijgeloof komt ook hier nog voor, waardoor Albino kinderen gevaar lopen voor kidnapping of erger.
Het belang van goede huidverzorging wordt benadrukt,  Joash haalt oudere kinderen erbij die een prachtige huid hebben. Om te laten zien hoe belangrijk het is. Ook bedekkende kleding, lange mouwen, en een hoed met randen. Een pet bedekt de oren niet .
Er zijn 3 grote jongens, die al enthousiast op ons afstappen, en hun uitstekende Engels demonstreren Twee zijn broers. Ik heet Abraham, en ik Izak zegt de ander, ik kijk rond, “en waar is Jacob “? Die was er niet, die is gewoon ,zwart,. 😀.
Carla en ik geven aan iedereen zonnebrandcrème, lipbalm en een zonnebril .Gelukkig had Carla een aantal kinderbrilletjes gekregen en konden ook de kleintjes geholpen worden.
Daarna werden alle kinderen door de Dermatoloog bekeken, en zonodig behandeld dmv Cryo Therapie. Het bevriezen van verdachte plekken. Het ziet er best eng uit vind ik, maar de kinderen geven geen kik. Natuurlijk vinden de kleintjes het niet leuk, en huilen wel. Een mooie ballon maakt het weer goed. De ouders zaten nog wat met elkaar te kletsen en de kinderen speelden met de ballonnen.
Tijd om afscheid te nemen van deze mensen. We delen nog het door Happymadeby gemaakte therapeutische boek uit , Moon, Mwezi in Swahilli, over een meisje met Albinisme. Dat viel heel er in de smaak. Ook de Mobilizer en Schooljuf kregen er een mee.
De Boda Boda ,s rijen af en aan, anderen verdwijnen te voet, kind op de rug, en aan de hand.
We zwaaien nog maar eens. Het is goed zo.
In Samburu gaan we in een lokaal restaurantje wat eten. Heerlijk, Chapati en Beans. Super vers en lekker. We zeggen Joash, Almassi en Hamisi gedag. Tot vrijdag , in Kwale Eye Centre ,voor de volgende klus.
Wij gaan nu eerst 3 dagen beestjes kijken. Into the wild  !!  Wordt vervolgd.

1. Lout:
    30 september 2019
    Mooi verhaal geniet van jullie safari. Ik hoop op wat beter weer☀️😎
  2. Carry:
    30 september 2019
    Een verhaal waarmee je weer helemaal kunt meeleven !! Een heel mooie safari !! 😍
  3. Cisca:
    30 september 2019
    Weer een goed verhaal en mooie fito’s.
    Geniet van jullie Safari dagen.🤗😘