If you fail to plan....

26 augustus 2023 - Lelystad, Nederland

If you fail to plan, you plan to fail.

De afgelopen weken waren tamelijk hectisch. De Samson casus hield ons, Carla en mij, de team leden van de CBO Kwale Albinism Network, en anderen, behoorlijk bezig. Het goede nieuws is dat Samson zijn 1e chemo kuur heeft ontvangen. In DayCare. Niet ongebruikelijk zou je denken. De omstandigheden waaronder Samson, met zijn vader, bij een oom leeft en woont zijn zijn verre van ideaal. De wond aan zijn gezicht verslechterd snel. De familie wordt door de team members van CBO Kwale Albinism Network financieel ondersteunt, dankzij onze sponsorgelden.

Mijn grootste zorg was het gebrek aan nazorg, hoe kan zo'n jongen dit aan, doorstaan? Ziek van de infectie aan de wond, reizen tig keer naar het ziekenhuis, voordat er eindelijk een behandeling is gestart met chemo. Home Care, leek mij een oplossing,maar is dat er wel? En hoe regel je dat?

Ik prijs me gelukkig met een paar waarde volle contacten.

"Durf te vragen"Zo nam ik contact op met Nurse Betty, vorig jaar ontmoet, een verpleegkundige, ervaringsdeskundige in oncologie en schets de situatie. Een gouden greep! Ze gaf me de benodigde informatie, incl kosten plaatje maar belangrijker nog ze bood haar diensten aan. Mijn hart sloeg een paar slagen over...Ik heb haar gelinkt aan Josphat Msungu ook in Mombasa, bekend met Samson 's casus. Dezelfde middag was er een ontmoeting, en Zaterdag ochtend vindt het éérste bezoek aan Samson plaats. Betty neemt verbandmiddelen mee voor de wondzorg, doet het assesment en counseling en komt met een behandel plan. Ik heb geld overgemaakt zodat de eerste stappen gezet kunnen worden. Als je dit zo leest lijkt het simpel, maar het voelde voor mij als schaken, schaken op drie verschillende borden. Wat maakt goede contact, snelle communicatie via WhatsApp, een verschil. Daar hebben we ook véél in geïnvesteerd.

Daniel,waar ik de vorige keer over schreef, helaas was de  pathologie uitslag niet goed. De exicisie was niet radicaal, dus een vervolg opname is gewenst. Een flinke tegenvaller voor Daniel. Josphat Msungu heeft twee gesprekken met hem en zijn vrouw gehad. In principe staat er voor volgende week een afspraak /operatie gepland. Ook hier kon ik weer financieel bijdragen. (wie A zegt moet ook B zeggen.)

Inmiddels zijn ook nog 10 jongeren met Albinisme gezien in het Lions Club Eye Centre in Mombasa. Gelukkig was daar sponsoring geregeld door Josphat. Voor evt benodigde brillen verwacht ik nog wel een verzoek om bij te dragen.

Woensdag jl was ik op bezoek bij de Zusters van de Leefgemeenschap Bethanie in Amerongen. Om hen te bedanken voor de verschillende donaties die ik mocht ontvangen. Zij steunen al 10/15 jaar een zuster organisatie in Rwanda. Zr Dorien, een collega verpleegkundige, samen opgeleid in Ikazia ziekenhuis in Rotterdam, was net terug uit Rwanda. Heel veel raakvlakken dus. Het Home Care project voor Samson sprak hen aan, ik vind het mooi om hun bijdrage hiervoor in te mogen zetten.

Er is nóg meer te vertellen. Goed nieuws. Echt goed nieuws. Er is slechts 1Cryo machine in de hele regio beschikbaar voor de behandeling van beginnende huidkanker door de diverse Albinism Care groepen in Kwale County. Dat leverde vaak frustratie en ergernis op.

Met behulp van dr Jacqueline Nyaboke, is er onlangs een Cryo set inclusief Tank aangeschaft. Deze wordt eigendom van de CBO Kwale Albinism Network. De officiële overhandiging vind plaats tijdens mijn bezoek in October. Ook de benodigde documenten worden dan ondertekent. Deze donatie is mogelijk gemaakt door de Soroptimist club int Flevoland.

So far so good.

PS: wie A zegt moet ook B zeggen,en misschien wel C... Hulp is welkom, mag maar hoeft niet!

NL33RABO0348111509. tnv H Roddenhof Brinkhuis. Met vermelding van Albinism Care Kenya.

Carla schaakt ondertussen ook op meerdere borden!! Daar schrijft ze zelf over.

So far so good.

1. Ineke Touber:
    26 augustus 2023
    Spannende verhalen, stuk voor stuk, en jullie betrokkenheid is fantastisch, want t is soms niet makkelijk de moed er in te houden XI
  2. H.Roddenhof:
    28 augustus 2023
    Dankjewel Ineke, idd soms even doorbijten...
  3. Carry:
    29 augustus 2023