Tips and Tricks

23 oktober 2015 - Lelystad, Nederland

Tips and tricks.

Zo, we zijn alweer een dikke week thuis. Het was even wennen aan de ‘kou’, de grijze lucht, de drukte, het overdadige groen, etc.

We kijken terug op een hele mooie, spannende, soms uitputtende, afwisselende reis met ongelooflijk mooie momenten. Ik denk aan die nacht op de campsite in Kwai toen een olifant op 3 mt afstand als een schim in de nacht voor ons tentje langs liep. Carla zag het vanuit haar daktent, Anton en ik hielden de adem in in de grondtent. Hyena’s die vochten, kortom de geluiden van de bush die je heel goed doen beseffen hoe nietig je bent.

Dit reisblog wordt ws ook gelezen door mensen die zich oriënteren op een dergelijke reis, vandaar wat tips en trics.

1, Ken je zelf, weet wat je aan kunt, durft, en leuk vindt.

2, Kies een goede reisorganisatie die bij je past, mee denkt en je bestemming goed kent. Wij vonden dit, nu voor de 2e keer bij SelfDrive4x4.com.

3, Bereid je voor door veel te lezen, kijk naar ervaringen van andere reizigers, kijk naar het klimaat c.q. het weer in de periode van je keuze. ( denk aan extreme hitte, regen seizoen, etc.)

4, Bedenk dat “Afrika” groot is, leeg is, je uren kan rijden zonder iemand tegen te komen, dus ook geen hulp kan verwachten bij pech. Een goed navigatie systeem is een must! Wij kregen een goed werkende Garmin met Tracks4Africa kaarten bij de auto geleverd.

5, Internet bereik minder is dan we gewend zijn. Wil je geen dure telefoon rekening van je eigen smart Phone, kies dan een lokaal simkaart/provider. Er is trouwens in Botswana heel vaak geen netwerk. Wij kozen in steden vaak voor Wimpy, waar ze heerlijke cappuccino schenken en gratis wifi hebben.

6, Boodschappen zijn in ZA geen enkel probleem, overal zijn supermarkten te vinden met een enorm assortiment. ( Een koelkast aan boord is onmisbaar.) In Botswana in grotere steden en plaatsen idem. In kleinere plaatsen is meestal wel een eenvoudige supermarkt of winkel te vinden waar je kunt inslaan.

7, Zorg dat je altijd voldoende drinkwater ( flessen) bij je hebt.

8, Zorg dat je altijd voldoende brandstof in je tank hebt. ( wij hadden 2x 80 ltr diesel tank)

9, Geld . Het viel ons op dat de mogelijkheid om met creditcard te betalen enorm was toegenomen in Botswana. Met ZA randen kan je vaak ook wel betalen. Het is aan te raden ook wat B Pula te pinnen voor kleine aankopen, zoals brandhout. ( Gooi de laatste Pula bv in de tank voor je Botswana verlaat, verder kun je er niets mee. )

10, T.I. A. This is Africa, dwz het gaat altijd anders dan je denkt. Even snel iets doen is er niet bij. De mensen die wij ontmoet hebben zijn bijna zonder uitzondering heel erg aardig, vriendelijk en behulpzaam. Een open mind en een smile helpt.

Stroom is op veel campsites niet aanwezig, zorg voor goede zak/hoofdlampen en alternatieven om je camera, telefoon etc. op te laden.

Een paar opmerkingen over de Nationale Parken.

Zo is Marakele NP landschappelijk erg mooi maar voor game vieuwing minder, vooral in de droge periode.

Khumaga game reserve in Botswana, bedenk dat als je de Boteti rivier over gaat met de ferrie ( 180 ZAR) en je evt de volgende dag weer zou willen game driven, 2x ferrie kosten hebt EN park fee moet betalen. Gelukkig hadden we de ochtend van vertrek een game drive gedaan en konden wel wat rust gebruiken in Tiaans Camp. Maar bovenstaande informatie was ons niet bekend. Je kunt er wel langs de Boteti River wandelen trouwens.

Permit voor Moremi, Savuti, etc. Het is echt aan te raden om de park permits in Maun te regelen, scheelt veel tijd en geld bij de park Gates. Koop ook een kaart van Chobe  en Moremi,  naast de navigatie een prettige aanvulling en geeft vooral overzicht over de mogelijkheden en routes.

In Kasane zijn veel leuke excursies te boeken, bv boot cruises op de Chobe River, er zijn naast de grote lodges ook veel lokale aanbieders, ook de moeite waard om even rond te kijken en te vergelijken. Heb je voor een goede prijs een privé bootje J )

In Tuli Block, een private game reserve, vind je ruig terrein, niet echt geschikt om met een huur auto in te rijden, mag ook niet zo bleek. Daarom bieden Molema Bush Camp en Serolo Safari Camp game drives aan met gids/chauffeur. 3 a 4 uur in de ochtend en avond voor een zeer schappelijke prijs.

Er is ongetwijfeld nog meer te vertellen, wie nog meer wil weten kan altijd contact opnemen of reageren op dit blog.

We zullen nog wat foto’s plaatsen en nemen hierbij afscheid van onze lezers.

Dank voor het lezen en tot de volgende keer misschien :)

1. Carry:
    23 oktober 2015
    Ja, wat een prachtige herinneringen !!
    Veel dank voor jullie blog, ik heb jullie verhalen met plezier gelezen.
    Welkom in Nederland weer ;)
    Lieve groet, Carry