Hit the road again.19 maart 2017 t/m 14 april 2017

30 april 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Voor de oplettende lezers , inderdaad we zijn al weer 2 weken thuis !!

Op reis in Zuid Afrika, hadden we het druk!! Te druk om te schrijven, en….slecht internet!

Waarom dan toch nog het reisblog? Omdat het leuk is om te schrijven, en leuk is om te lezen misschien, en wie weet inspireert het anderen om het ook eens te gaan doen.

De Reis. 25 dgn. Zuid Afrika, Botswana en Swaziland. Samengesteld met onze inbreng en wensen door Selfdrive 4x4.com. De derde keer dat we met deze prettige organisatie in zee gaan.

Onnodig te zeggen dat we er dus alle vertrouwen in hebben dat het weer een mooie reis wordt. Het gezelschap bestaat dit keer uit. Anton, Hermien, Carla en mijn broer Albert en zijn vrouw Anneke. Voor hen een nieuwe ervaring, het Afrikaanse continent. Als ervaren kampeerders toe aan een nieuwe uitdaging. Spannend!

De vliegtickets naar Johannesburg zijn al in een vroeg stadium geboekt bij Turkisch Airlines.  Met overstap in Istanbul. Iets langer onderweg, maar het prijsverschil was aanzienlijk .

We reizen met 2 auto, s, Toyota HiLux DC, met daktent en voor Anton en mij een grondtent en een volledige kampeer uitrusting, geleverd door Bushlore Selfdrive in Johannesburg.

19 maart 2017. Met een forse vertraging vertrekken we, om 20:30 naar Istanbul, het voordeel is dat wachten op Schiphol aangenamer is dan in Istanbul en we zo door kunnen lopen naar de vlucht naar Johannesburg.

Ik geef Turkish Airlines een groot compliment, ze hebben zich echt ingespannen om Albert die 2,02 mt! lang is een comfortabele zitplaats te geven. ( ook op de terug weg.) De nachtvlucht was prima, filmpjes kijken, wat doezelen, etc.

20 maart. In Johannesburg hebben we eerst geld gewisseld en een lokaal telefoon/internetkaartje aangeschaft. Een aanrader, er is bijna nergens wifi en je belt voor een schijntje naar huis en terplaatse. MTN werkt ook in Swaziland en Lesotho voor een goedkoop tarief.

De chauffeur van Sunrock B&B stond ons al keurig op te wachten. Prachtige plek, na een grondige renovatie nog mooier. Ruime kamer, mooi zwembad en heerlijk relaxen in de tuin. Daar knapt een mens van op na een lange vliegreis.

21 maart, uitgerust halen we de auto, s op. Splinternieuwe Toyota, s, nog geen 50 km op de teller. Na een uitgebreide check en instructie en de nodige handtekeningen is het zover. De reis gaat beginnen!

Wennen, aan de auto, het links rijden, navigeren in Johannesburg, best druk ook. Het rijden met 2 auto, s is ook even wennen. De aangeschafte walki talki doet goede diensten.

Eagles Nest Lodge in Polokwane is de eerste bestemming, zo, n 300 km. Mooi om te beginnen. We lunchen bij Wimpy, altijd goede koffie en lekker eten. ( meestal). Eagles Nest Lodge ligt mooi op een heuvel, buiten de stad. We zijn de enige gasten! Het blijkt een feestdag te zijn, boodschappen doen gaat niet, alles is om 5 uur al dicht….. Een beetje verdwaasd lopen we door een grote Mall op zoek naar wat te eten. Een vrolijk, hartelijk Zuid Afrikaans echtpaar ziet ons zoeken en nodigt ons uit bij hen te komen zitten. Een avond om nooit te vergeten, tjonge. De hele staf van het restaurant gaat zelfs voor ons zingen en dansen. Het eten was ook lekker trouwens. Maar geen boodschappen…..

22 maart, door overvloedige regenval in de voorgaande weken is Tuli Block in Botswana onbereikbaar. De Limpopo rivier is te hoog, de grensovergang bij Platjan is gesloten. Dit had ik al voorzien, dus al naar een alternatief gezocht. Blouberg Nature Reserve op een grote farm biedt uitkomst. ( hier kwam het lokale telefoonkaartje dus al goed van pas) We verdwalen in Polokwane, eigen schuld, beter naar de navigatie luisteren en opletten. Bij een gehucht Vivo, doen we eindelijk boodschappen, de komende dagen zijn we zelfvoorzienend.

Inmiddels is het warm, echt warm zo,n 25c , dat is ook even wennen. De campsite op Blouberg Nature reserve is basic, een echt bush camp. Giraffes en Antilopen scharrelen rustig rond. Hier maken we voor de eerste keer ons kamp. Onder een hele grote boom is voldoende schaduw voor de beide auto, s en de tent. We maken onze eerste game drive, geen roofdieren maar genoeg te zien. Een mooie Hide aan het water, veel vogels en een grote Kudu bok staat te pronken recht voor ons. De grote gieren laten zich helaas niet zien, ondanks de kadavers. Het kampvuur brandt, het eten smaakt prima, we kruipen er vroeg in. Doodstil en aarde donker is het hier.

23 maart, Mapungubwe NP, een onbekende parel in het uiterste noorden van Zuid Afrika, transfrontier aan de Limpopo met Botswana en Zimbabwe. 2 nachten kamperen we hier. In Alldays slaan we nog wat water in, fruit en groente is schaars, wat tomaat en uien en banaan. De afstand is 120 km, omdat we vroeg inchecken kunnen we een early morning game drive boeken voor de volgende dag. Echt vroeg op!! Onze campsite ligt nl precies a d oostkant van het park, 45 min rijden van de hoofdingang J . We verkennen alvast het middengedeelte van het park. Ruig, heuvelachtig, rotsformaties, droog, ondanks de hevige regenval vorige week nog. En heet! 35c. Pfff, dat is wennen. We maken een mooie rit langs de rivier, idd de Limpopo staat hoog, of te wel is breed. De boardwalk is weer vrij gegeven, en we zien de driehoek ZA, Botswana en Zimbabwe. Om 4 uur zijn we op de bush camping, gelukkig met schaduw! Klein, vol, maar ruime plek voor ons. De hitte eist zijn tol, we zijn allemaal moe.

24 maart, om half 5 rijden we richting de hoofdingang, in het donker, spannend door het park, en een omweg over asfalt. Precies om 5:15 komt onze chauffeur aanrijden met de open 4x4 Toyota Landcruiser, helemaal voor ons alleen. Anton en Albert krijgen een spotlight in de handen geduwd om in de bush te schijnen. De sensatie van zo, n vroeg game drive is fantastisch. Langzaam kleurt de hemel rood, de zon komt op en zet de bush in lichterlaaie. Het landschap is prachtig, grote Baobab Trees steken overal boven uit. Rode rotsen, grillige paadjes, en ja, veel wild. Olifanten, antilopen, zebra, s etc. Footprints van Leeuwen op het pad, verse sporen vlg de gids, helaas zien we ze niet. We rijden langs de Limpopo Rivier, gaan zelfs met de auto de bedding in, het kan net weer, zegt de gids, na de regenval.

Het late ontbijt, bijna brunch laat zich goed smaken. We rijden terug naar de camping voor een powernap onder de boom. Het is weer 35 c. Aan het eind vd middag rijden we nog het park in, een mooie hide, veel apen, krokodillen en vogels. Op een afstand baddert een olifant.

25 maart. We breken vroeg op, om half 8 rijden we het park uit. 260 km te gaan naar Parfuri River Camp, vlak bij de Parfuri Gate van het Kruger Park. Het is rustig op de weg, we genieten van het afwisselende landschap, doen boodschappen in Musina, in een soort van Chinese shopping Mall. Met moeite de voorraden weer aangevuld. Foutje….. het echte winkel centrum moest nog komen. Maar wel een leuke ervaring.

Voor we Kruger in gaan gooien we de tank maar weer eens vol. De eerste duizend kilometer zit er op.

Wordt vervolgd.

1. Margriet:
    30 april 2017
    Wow, wat een fantastische reist en verhaal. En dan hebben jullie dat allemaal beleefd. Echte kanjers, alle vier!
  2. Wilma:
    30 april 2017
    Je schrijft het heel mooi, zie het allemaal voor me, verheug me op het vervolg!
  3. Gerda bij de Vaate:
    1 mei 2017
    Leuk om jullie verhaal te lezen!
  4. Els v Deinse:
    1 mei 2017
    Leuk om het allemaal te lezen.
    Wat een reis!