45 c in de schaduw.

13 oktober 2015 - Nata, Botswana

45C in de schaduw.

3 grote olifanten staan opgesteld achter onze tent. Te wachten tot ze mogen drinken bij de poel. Er is een duidelijke rangorde,  dus geduld is een schone zaak, ook voor olifanten. We worden af en toe opgeschrikt door een woest getrompetter of gegrom. Er staan zo,n 15 olifanten voor onze tent die proberen een beetje verkoeling te vinden. Wij ook, vandaag staan we op Elefphant Sands, vanwege de verschroeiende hitte, 60c in de zon , 45c in de schaduw, hebben we een vaste tent geboekt ipv van te kamperen op een zandvlakte waar de olifanten geen boom meer heel hebben gelaten, dus er ook geen spat schaduw is. We hebben geluk, echt heel veel geluk, dat we vroeg zijn en een tent konden boeken.

We liggen nu alle drie min of meer op apegapen cq uitgevloerd, op bed, een enigszins verkoelend windje waait door de tent waardoor het enigszins draaglijk is, als je niet beweegt.

Om half 7 vanochtend stapten we in ons prive bootje, met gids, voor een early morning river cruise. Gisteren middag hebben we zelf een game drive gedaan, eind vd middag toen het licht heel mooi werd en er ongelooflijk veel dieren naar de waterkant trokken. Honderden buffels, antilopen, olifanten in alle maten, een paar giraffes die moeizaam door de knieeen gingen voor een slokje water of een plukje gras. Heel veel hippo’s in het water en op de wal. Een eenzame Sabelantilope graast tussen de Impala’s. Grote en kleine vogels vliegen af en aan. Een grote groep maraboes vieren een feestje bij een kadaver.

We kennen de route goed van vorig jaar, maar van dit spektakel krijg je nooit genoeg. Na een  fraaie zonsondergang, het leek wel afgesproken, trokken alle olifanten zich langzaam terug het bos in. Voor ons is het ook tijd om te gaan, we slalommen tussen hen door op weg naar de uitgang. Nog na genietend eten we in een lokaal restaurantje, geen poespas, gewoon een beste burger en een Windhoek light. Op tv een rugby match met de Springboks. Gezellig.

We doen het dus nog eens dunnetjes over in een bootje. Een oase van rust, en een heel ander perspectief dan vanuit de hoge auto. De wind, toen nog fris, wappert door de haren, we passeren dezelfde kudden buffels en zien gigantische krokodillen. 3 uur vliegen voorbij. Met een diepe zucht nemen we afscheid van Chobe NP en Kasane.

Nu zitten we dus te puffen op Elephant Sands, Anton en Carla zijn al in slaap gevallen. De 3 olifanten hebben inmiddels 'toestemming' gekregen om aan te sluiten bij de bron De lucht trilt van de hitte.

Hoe anders is het sa’vonds  in het gezellige restaurant eten we mee met een gezelschap Z Afrikaanse families en een paar kampeerders. De koks hebben hun best gedaan, de steak is perfect en de rest ook. Als we aan de koffie en cheescake zitten ontstaat er reuring op het terras. Bij de poel is het nog steeds een komen en gaan van olifanten. 3 olifanten stappen echter over de muur en willen uit het zwembad drinken. Even later staan ze op een rijtje met de slurf in het water waar wij  vanmiddag nog zwommen. De baas van de lodge houdt ons, de gasten op afstand, dan weer moeten we terug naar ‘het kombuis, of de bar, afhankelijk van de speelse activiteiten van de olifanten. Geweldig!

In ons bed liggend horen we nog lang het gegrom en geschuifel en zien grote schimmen langs onze ramen verdwijnen in de bush.

Met een big smile verlaten we vroeg in de ochtend Elephant sands, een lange rit voor de boeg 560 km naar het zuiden. Op naar Tulli Block weer de wildernis in. Nog maar 5 dagen te gaan .

1. Suze:
    13 oktober 2015
    Dag! Wat een slimme beesten zijn het toch.. Je ziet het voor je, briljant, drinken uit het zwembad... Ja, water is water....

Mooi verhaal weer, veel plezier, wat gaat de tijd snel. Veel groeten uit een herfstig Mokum! xx