Dikke shit !.....

1 oktober 2015 - Gweta, Botswana

Dikke shit….

Een rhino/neushoorn heeft een echt toilet , het zgn Rhino Toilet, die herken je aan de grote berg drollen, dikke drollen, in een soort vierkant, langs de kant van de weg. Als de drollen nog vers zijn is de rhino meestal niet ver uit de buurt

We bevinden ons inmiddels in het Khama Rhino Sanctury, in Botswana,  een park waar nu zo,n 40 witte rhino’s lopen en 2 zwarte. Het park is ongv zo groot als half Oostelijk Flevoland schat ik en heeft een goed , weliswaar flink zanderig, wegennet.

Vanuit Zuid Afrika zo,n 450 km rijden, gelukkig over een goede weg. Er is nauwelijks verkeer, een groot leeg land.  De grens passage verliep soepeltjes, en na 200 ZA rand voor de wegenbelasting te hebben betaald mochten we door.

Het A frame chalet is echt geweldig, 2 riante boxspring bedden beneden en in de vide nog eens 3 bedden. Een vieuwing deck, met uitzicht op het park Er is een openlucht douce en toilet en een vuurplaats. De zon gaat bloedrood onder, de stilte is oorverdovend, wat een rust. We koken een potje, douchen onder de sterren en de volle maan en liggen er vroeg in.

Om 6 uur op, de eerste game drive, we spotten al snel 3 neushoorns en een paar giraffes. Op de vlakte loopt van alles en nog wat, opeens stuiten we op twee giganten, neushoorns zijn echt groot op 3 mt afstand.  We verhuizen naar de campsite voor de 2e nacht. Hier gaan we echt kamperen  ! De grondtent voor de pensionado’s en Carla mag wat ons betreft het dak op   Peace of cake, binnen 30 min staat alles er strak bij. Anton maakt het vuur aan en dit is echt genieten. De plek die we hebben is groot, echt groot, er is verder niemand in de buurt, behalve de dieren tuin achter ons dan

We verdwalen 2x !! op weg naar het toiletgebouw om Anton op te pikken. Lachen

De hitte is overweldigend, geen zuchtje wind, we vluchten naar de hide met onze lunch. Ook hier geen sterveling maar een gaan en komen van dieren en vogels ( ook dieren…)  We krijgen kort gezelschap van 6 mannen , gekleed in lange witte en blauwe djellabhas, vreemde vogels in deze setting. Waarschijnlijk vonden ze het niet leuk dat Carla sssst zei met haar vinger voor de mond , want ze hielden het gauw voor gezien.

De avond drive was super! 20 Rhino’s gezien, en een finale uit het boekje, ze liepen mooi voor de ondergaande zon en de mooie oranje lucht. Met een diepe zucht reden we terug naar ons kamp.

Witte zout vlakten, eindeloze vergezichten, trillende horizon, grote meren, zo lijkt het. Niets is minder waar. In de zinderende hitte rijden we naar Kubu Island, ( in de Sua Pan ) eigenlijk niet meer dan een bult stenen en oke, fraaie Boaobabs. Om er lang buiten de auto te verblijven is het te heet, op de campsite is geen spat schaduw, maar daar hoeven we dus niet te staan.

GPS noodzakelijk, staat in onze instructie, en dat is absoluut waar. De zon staat altijd boven je hoofd, er zijn geen referentie kaders, alleen maar lijnen…… De tocht naar Gweta, is ons zwaar gevallen. Het zand in de Ntwetwe  Pan is diep, en sommige stukken ronduit slecht. Een beetje spelen met de route kan wel maar niet veel. We misstten op een haar na een groot gat. De krassen op de auto zitten gelukkig niet op onze ziel . Dood moe kwamen we na 120 km pannen route in Gewta aan, Planet Baobab, een prachtige lodge en campsite met veel al even prachtige Baobab tree’s. Anton en ik hebben hier in 2008 eens gekampeerd in Juni, toen vroor het snachts , nu kwam de thermometer in de hut niet beneden de 25c.  De koude douche was meer dan welkom. Om 9 uur lagen we uitgevloerd in bed Reizen is top sport, vandaag helemaal mee eens .

Het is erg warm, zo,n 35 – 40 c , we zweten peentjes, 5 ltr water per dag  pp is niks.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hans Schoelink:
    1 oktober 2015
    Jullie doen het goed. Echte die-hard kampeerders :))
  2. Anneke:
    1 oktober 2015
    Zoals men al vaak zegt. Reizen is geen vakantie. Maar de ervaringen slaan alles.....
  3. Carry:
    2 oktober 2015
    Prachtig verhaal weer ! Dit is echt zoals jullie het wilden hè, geweldig. Geniet ervan, doen wij ook, op afstand. Liefs, Carry