The value of money.... is just what you do with.

18 november 2023 - Lelystad, Nederland

De afgelopen week werd ik weer eens geconfronteerd met een paar situatie 's die aantonen dat' niets is wat het lijkt'. In October was ik blij dat de nieuwe gedoneerde Cryo set in Kwale Town voor het eerst is ingezet. De blijdschap was groot, bij een aantal mensen met Albinisme werden verdachte plekken behandeld. Bij één van hen was de behandeling niet afdoende helaas en kreeg een zalf/crème voorgeschreven. Mooi, zou je denken je gaat naar de apotheek en haalt het op. Toch?

Dinsdag kreeg ik een appje. " I am not able to go for the medication, due to lack of money". Inmiddels al een paar weken verder dus. Ik nam contact op met dr Jacquiline om te vragen wat de kosten zijn voor de crème. Omgerekend 65€,dat is een vermogen voor deze jonge moeder, zonder werk. Gelukkig!! kon ik via een team member geld over maken, wat hij via Mpesa doorstuurt.

Vandaag kreeg ik een bericht,"Helloo my dear I hope you are fine I have been gaven the medicine from Dr jacline am so greatful to thanks you for surport me God bless you 🤲🤲🤲 Amiin.

Ondertussen deed ik ook navraag bij de dokter naar de jonge man die we zagen in Kwale met twee al nare (open) plekken op zijn rug en schouder. Hij is verwezen naar het ziekenhuis. En weer naar huis gestuurd met de boodschap " collect money for biopsy and come back". Je raadt het al.... Dr Jacquiline probeert nu al een paar dagen contact op te nemen. Zonder succes, de telefoon is 'dead', waarschijnlijk geen bel tegoed.

Zo gaat het dus, geen auto matische follow up, ze verdwijnen van de radar en als het geld niet gevonden wordt zien we later "Samson 2".  Of op zijn minst een ver gevorderde tumor.

Ik speel nu met de gedachte een budget te reserveren, ter plaatse bij de CBO Kwale Albinism Network, om in voorkomende gevallen sneller te kunnen helpen. Daarmee kan er kostbare tijd gewonnen worden en is er gelegenheid om óók ter plaatse naar sponsors te zoeken. (Het moge duidelijk zijn dat ik /wij niet voor verder behandeling garant kunnen staan.)

Ondertussen is de verkoop van Kerst Engeltjes en andere mooie items gestart. Een grote hit zijn de schattige schaapjes. Zowel bij mij als Carla Sonder te bestellen. Sinterklaas staat vandaag te bibberen op de kade, natte boel overal. De video's uit Mombasa van vriendin Kate zijn vreselijk, het water staat een meter hoog in haar huis, in veel huizen daar... De Ferry is op drift geraakt, er gaat maar af en toe een boot. Het kan dus altijd nog erger....

1. Els v Deinse:
    18 november 2023
    wat is het toch schrijnend.je denkt dat het project loopt. Maar toch weer nieuwe obstakels.
    Houdt moed.
  2. H.Roddenhof:
    18 november 2023
    Klopt Els. Zolang het kan spelen we er op in.
  3. Dorien:
    18 november 2023
    Goed idee, Hermien, om ter plekke een fonds te regelen voor dringende hulp!
  4. Ellen:
    21 november 2023
    Niets is wat het lijkt en vooral niets is vanzelfsprekend, we lezen daar alle bewijzen van..daarom een heel goed idee om terplaatse over financiēle middelen te beschikken! “Schaapjes op het droge??”
  5. H.Roddenhof:
    21 november 2023
    Inderdaad Ellen! (Leuk gevonden "Schaapjes op het droge").