Kwale. Outreache and more..

12 oktober 2023 - Diani Beach, Kenia

Krijsende baboons rennen om ons gebouwtje heen. De baby's klemmen zich angstig vast aan de moeder. Ze zijn écht groot en gevaarlijk.

We zijn in Kwale Town, op een uur rijden vanaf Diani Beach. Vandaag is het overigens een nationale feestdag, dat had men bij de planning even vergeten. De opkomst van de cliënten is dus afwachten. Even vrezen we het ergste, als het akelig rustig blijft. We richten de ruimte voor d'r Jacquiline Nyaboke in om in alle privacy haar werk te doen. Meestal verdringen zich nieuwsgierigen om vooral niets te missen. De éérste twee jonge dames slepen zich naar binnen en hangen apathisch in de stoel. Ik probeer een gesprek aan te knopen, zonder succes. We stallen  onze zonnebrand crème en zonne brillen uit. Er zijn ook weer leuke hoedjes gedoneerd, en niet de schattige baby mutsjes te vergeten, een kleurrijk geheel.

De Cryo set wordt vandaag voor het eerst gebruikt. Het apparaat ziet er mooi uit, en vlg de dermatoloog werkt het prettig. Inmiddels loopt het toch nog aardig door. Er is water, het Is 30 C en de mensen komen vaak van ver. Carla en Morris gaan limonade en chapaties halen in Town. Nog warm zo van het vuur. We eten ze gewoon uit de hand, er is nl niks in dit gebouw. CBO Kwale Albinism Network huurt dit gebouw om hun spullen op te slaan en bijeenkomsten te houden. Veel luxe is er nog niet. Er zijn helaas veel cliënten met verdachte plekjes. De Cryo wordt goed gebruikt. Het ziet er altijd een beetje eng uit, de dampen/rook die vrijkomt van de stikstof op de huid bij het bevriezen van de plekjes. Veel mensen knijpen de ogen dicht. Twee personen worden doorgestuurd naar een ziekenhuis voor biopsy en nader onderzoek. Er gaat veel zonnebrand crème mee naar huis, velen vinden een passend hoedje en zonnebril. We maken, met permissie, leuke foto's. Christine houd gesprekken met de jonge vrouwen en meisjes over Menstrual Hygiene. En geeft de Afri Pads uit. Zij doet dat met enthousiasme. Ook ontfermt ze zich over de kindjes als de moeder geholpen wordt.

Donderdag 12/10.Day of Sight. Dat wordt gevierd in Eye Centre Kwale, dubbel op omdat de Kliniek 30jaar bestaat. Een ongelooflijke prestatie, door Dr Helen Roberts, als jonge oogarts met vallen en opstaan, gerealiseerd tot een top Eye Centre in de regio. Wij kennen hen al een jaar of 8. Hebben mee geholpen aan medical Eye camps. Hoog in de bergen bij Voi, Wundani en Bura bv. Outreaches, screening, en dezelfde dag naar de kliniek om te opereren. Een nacht overblijven. Het mooiste moment was altijd als het verband er af ging. Er ging letterlijk een wereld voor hen open. Cataract is veel voorkomend in Kenya, ook bij kinderen. Vandaag waren er oud patiënten die vertelden wat Eye Centre Kwale voor hen betekent heeft. Mooie verhalen. We genoten vandaag van prachtig gezang, o a door leerlingen van de Likoni school for the blind. Wat een passie. Een lokale theater group, jongeren, gaven hilarische performance. We hebben genoten. Ik maak van deze gelegenheid gebruik om aan de voorzitter van de CBO Kwale Albinism Network Suleiman Madaraka, en secretaris Morris Mjape officieel de Cryo set te overhandigen. Mogelijk gemaakt door de Soroptimist Int club Flevoland. Het 3e project,en zeer gewenst om nog beter de mensen met Albinisme in Kwale County te bedienen.

Langzaam begint de energie weg te zakken. We eten een hapje, nemen afscheid van een fijne groepen mensen en rijden terug naar ons heerlijke hotel. Nog 1 nachtje.... Morgen gaan we naar de Noord kust voor de laatste loodjes. Of ze ook zwaar wegen? We gaan het zien.

Wordt vervolgd

1. Els v Deinse:
    12 oktober 2023
    Ook weer een prachtig verhaal. agenda is wel bommetje vol.succes weer.
  2. H.Roddenhof:
    12 oktober 2023
    Lijkt erger dan het is Els. De heerlijke locatie maakt het draaglijk.
  3. Erna:
    12 oktober 2023
    Fijn te lezen dat jullie na de werkdagen terug kunnen vallen op een goed hotel. Wel zo aangenaam.
    Succes verder!
  4. H.Roddenhof:
    13 oktober 2023
    Absoluut Erna. De primitieve onderkomens van jaren geleden.... Dat kan ik niet meer. De balans is nu beter.
  5. Henny:
    12 oktober 2023
    Veel bewondering voor jullie werk daar!
    Succes verder!!
  6. H.Roddenhof:
    Dankjewel Henny
  7. Ineke Touber:
    13 oktober 2023
    Dank je wel Hermien, dat je na al jullie harde werken ook nog de energie hebt om het allemaal op te schrijven! Petje Af!
  8. H.Roddenhof:
    13 oktober 2023
    Nou... Het is óók voor mezelf. Maar vooral om iedereen die bijdraagt te informeren en bedanken.
  9. Gerda:
    13 oktober 2023
    Wat een prachtige verhalen weer over het werk wat jullie doen. Jullie zijn Top vrouwen die voor andere het leven een stukje makkelijker maken.
  10. H.Roddenhof:
    Dankjewel Gerda.
    So far so good..
  11. Gina:
    13 oktober 2023
    Zó goed bezig en zulke mooie dingen verwezenlijkt. Geweldig!
    Succes verder!
  12. H.Roddenhof:
    13 oktober 2023
    Dankjewel Gina, het is niet altijd even makkelijk, maar geeft veel voldoening als het lukt.
  13. Frouwke Stegeman:
    13 oktober 2023
    Net de hele reeks gelezen Hermien, als jullie er toch niet waren..... geweldig in één woord.
    Ik verbaas me over jullie tempo, en dat in een land waarvan ik denk dat alles zo langzaam gaat. Allen zijn zó blij met jullie dat er dus wel degelijk vaart gemaakt kan worden. Nog veel succes en weer een behouden terugvlucht voor straks!
  14. H.Roddenhof:
    13 oktober 2023
    Hahaha... Ze liggen wél allemaal op apegapen als we weer weg zijn.....
  15. Frouwke Stegeman:
    16 oktober 2023
    Ik zie het helemaal voor me...... had ik het toch goed!!!!
  16. H.Roddenhof:
    17 oktober 2023
    De temperatuur ligt constant op 30/35c, dus dat het normale tempo hier lager ligt snap ik wel.