Help Ever.Hurt Never.

9 juni 2024 - Lelystad, Nederland

Logisch toch ? Help altijd, en beschadig nooit.

Een tijdje niets meer van me laten horen,  om verschillende redenen. Gebeurt er dan niets ? Of juist te veel ? Het is maar net hoe je het bekijkt. Voor mijn gevoel,  gebeurde  er in ' Kenya' niets, of te weinig.

Dan bedoel ik niet de staking in de overheids ziekenhuizen,  die duurde heel erg lang maar er gebeurde niets...Inmiddels zien we daar de gevolgen van. Samson's situatie verslechterde enorm. De Home Care moest helaas weer opgeschaald worden. De kosten helaas ook. Help Ever....makkelijker gezegd dan gedaan. Hurt never , nóg moeilijker.

Halima,  de jonge vrouw met kanker aan haar lip, die een ingrijpende operatie heeft ondergaan,  is wonderbaarlijk goed genezen. Vlgs Josphat gaat het goed met haar.  De uitslag van de pathologie heb ik nog niet ontvangen,  = geen bericht goed bericht?  Van een eventuele nabehandeling is nog niets bekend.

Ali, het kleine jongetje, van de jonge moeder die op straat bedelde,  had een rolstoel nodig. Via via een tweedehandsje gekregen. Met wat aanpassingen geschikt gemaakt voor Ali. ( beetje op de groei...) Op mijn advies wordt er nog een tafelblad aan gemaakt. Ali kan in ieder geval mee als zijn moeder haar etenswaren bakt om op straat te verkopen. Dat doet ze goed, verdient de kost  en gaat 2x per week met Ali naar de fysiotherapie,hij heeft zgn Cerebral Palsy.Een ziekte beeld ontstaan door zuurstofgebrek bij de bevalling .Kinderen zijn vaak geestelijk en lichamelijk gehandicapt. Fysiotherapie helpt om vergroeiingen tegen te gaan, en spieren sterker te maken. 2x per week met de matatu naar de kliniek. Daarvoor heeft ze extra geld nodig. Een hele opgave voor een jonge moeder zonder familie.

In Mombasa is de werkgroep druk bezig voor de International Albinism Awareness Day. Vorig jaar in Kwale,  nu in Mombasa. Josphat Msungu is er al weken druk mee. Helaas is er veel PR, maar nauwelijks budget.   Gelukkig begint mijn jam verkoop op gang te komen, zodat Josphat toch de zonnebrillen kan aanschaffen voor de bezoekers met Albinisme.

Alle drie de organisaties hebben enthousiast mee gedaan met de Boomplant dag in Kenya. Miljoenen boompjes zijn er door het hele land gepland. Dus ook in de Coast Province area.

Vrijdag en Zaterdag, jl.   vonden er grote outreaches plaats in Kwale County, Mariakani, Samburu,  Kibandaongo en Lunga-Lunga. Allemaal in het kader van de Nationale Albinism Awareness Day. Almassi was als low vision specialist van EyeCentre Kwale  ook aanwezig in Taita Taveta, helemaal in het westen van Kenya tegen Tanzania aan.  Véél mensen zijn op de bijeenkomsten  af gekomen.  Helaas komen de officials  nagenoeg met lege handen. Vlg onze teammates zijn hun voorraaden nu écht op. ( zonnebrillen,  zonnebrandcrème en  hoeden.) Dat wordt sparen voor ons bezoek begin October!

In Lunga-Lunga werden ook 20 families voorzien van maïs zaden en fertilizers. Zij doen mee aan het Maïs project van KidsCare Kenya in Lunga-Lunga. Paar honderd families doen hier aan mee. Écht geweldig.

Nou er gebeurt dus best veel,  hoor ik denken. Wat zeur je nou...

Ik mis feedback,  gewoon een paar foto's  van de projecten die door jullie!! mogelijk gemaakt zijn. De kapsalon, het naai atelier,  wordt de Cryo set gebruikt bij de outreaches, zijn er nog Afri Pads, ( nee dus..) etc. Zonder dat ik er steeds om hoef te vragen. Mijn mailbox loopt vol met foto's van vergaderingen,  zonder context.  Hotshots met glimmende pakken,  zonder duiding wie wat waarom. ( sorry.)  Dat deel ik dus wel met hen, waarom dat zo belangrijk is als we dit vol willen houden.

Ik aarzel om een verhaal te schrijven,  er gebeurt zoveel in ons eigen land, de politiek,  de polarisatie,  eigen volk eerst, en ga zo maar door.

Carla en ik zijn begin Mei samen een weekje naar Kreta geweest. Veel gewandeld, en veel gepraat,  hoe verder, wat willen wij, wat kunnen wij.

Help Ever,Hurt Never. Met wat hulp gaat dit vast wel lukken.

Asante Sana. Dank voor het lezen . Kijk ook even naar de foto's.

1. Van Deinse:
    9 juni 2024
    Toch maar volhouden. Jullie zijn geweldig

Jouw reactie