Week 1.deel 1 Albinisme Care in Kenya.

16 oktober 2022 - Mombassa, Kenia

Precies een week geleden stonden we met z’n vieren op Schiphol,  met 10 loodzware tassen en koffers, lichtelijk nerveus of alles wel mee kon.

We namen geen risico, en waren ruim …op tijd om in te checken. We vliegen met Kenya Airways maar  checken  in bij de KLM balie waar een aardige jonge man zeer behulpzaam en geduldig was. Zoveel bagage voor een vacantie zie je niet vaak, maar hij begreep het helemaal na de uitleg van Carla.  Voordat we het wisten zaten we aan de koffie.

De vlucht verliep voorspoedig,  af en toe flink turbulentie,  altijd als je net je hete koffie hebt…..en een man vóór me die of claustrofobisch of dronken , of allebei is en voortdurend in z,n stoel zat te bonken .Zijn vrouw geen rust gunde ,herhaaldelijk opstond etc.

Drie films verder , en we landen in Nairobi.  De man voor ons was eindelijk in slaap gevallen,  tot opluchting van de vrouw die niet zijn vrouw bleek te zijn ……..

De paspoort controle  ging redelijk vlot. De koffers lagen al op de band, versierd met grote gele kruizen! Dat betekent naar de douane.

De WakaWaka ’s trokken de aandacht. Mooie brieven hielpen niet. De man blééf maar vragen hoeveel het waard was. Ik blééf maar zeggen  I don’t  know .Het zijn  donaties, net als dit en liet de Washable Sanitairy Pads , gemaakt door een vrouwen groep uit Tilburg zien. Toen vond hij het genoeg.  Oké,  you can go. Ik kon Mieneke nog toefluisteren niet de zwarte koffer te presenteren ( die tjokvol zit met zonnebrand crème én lipbalm) maar de andere en liep opgelucht de hal uit. 15  min. Later waren we er alle vier.

Overstappen op Nairobi is geen pretje, de weg naar Domestic terminal is vol risico's,  auto’s, obstakels zoals hoge stoepranden, potholes en karretjes met zwenkende wielen maken de honderd meter een soort marathon. Eenmaal zwetend aangekomen begint het hele circus opnieuw. Bagage op de band, zelf weer door de scanner,  ah.. hier moeten wél je schoenen uit, en staan ze met 3 man naar het scherm te kijken. Mijn nieuwe heup denk ik nog, maar nee,  een piepklein sleuteltje van het kofferslot zat nog in mijn broekzak….

Weer alle koffers op de kar en inchecken voor Mombasa.  Daar was het zonnig en warm  De shuttle bus naar het hotel stond klaar. Het paste allemaal net !

Hoe lang blijven jullie,  vroegen ze bij de receptie toen ze de indrukwekkende rij koffers zagen.

Onze kamer is heerlijk ruim, met een terras en zicht op de tuin en zwembad .De tussen deur naar de kamer van Anneke en Mieneke is handig. Vooral om alle spullen te organiseren.  Voor de rest van de dag, bijkomen, zwemmen, en vroeg slapen.

Dinsdag 11/10. Naar Nyali shopping Centre,  geld wisselen en telefoon kaart activeren.  Dat laatste lukte niet , veel te druk. Carla heeft op voorhand haar doeken bestelling  doorgeven aan Margaret,  zij kwam ze brengen naar Café Mocha.  Met twee zware tassen in de Tuk Tuk. Na drie jaar een geweldig weerzien.

Woensdag 12/10. Wéér naar de stad, nu om de telefoon te regelen en doeken te kopen bij de dames op Ratna Square. Deze dames hebben het moeilijk, het toerisme is nog lang niet op peil en dan nog de verkiezingen ( onveiligheid hield mensen weg ) , kortom ze waren blij met ons als klant.

Wordt vervolgd.