Waar is het feestje......

26 september 2015 - Thabazimbi, Zuid-Afrika

Waar is het feestje…..

In de enorme supermarkt, ( 45 kassa, s ) stonden we in de file bij de kassa, ons karretje was karig gevuld vergeleken bij die van de Afrikaner, de blanke Afrikaner . Grote pakketten vlees, boereworst, bier, cola, wijn chips etc. etc. het merendeel was in vrije tijds kleding en het wemelde van de kinderen.

Het bleek een vrije dag, een feestdag en een lang weekend en dat werd gevierd. Bij Wimpy zat men om negen uur al aan de hamburgers met ei, fel gekleurde shakes met slagroom en dikke muffins. ( terwijl het voor de meeste mensen niet verstandig was )  We zaten er even voor de wifi en de cappuccino en keken ons de ogen uit.

Waar is het feestje…..als ik het niet dacht, in Pilanesberg N.P.  Gelukkig viel het mee, en hebben we heerlijk rond getoerd en heel veel wild gezien.

Bij de ingang werden we gematst, senioren prijsje  en 50% korting. ws dachten ze dat we residents waren??

We reden in ons enthousiasme een ranger de tenen uit de schoenen toen er pal naast de ingang 4 olifanten stonden. Gelukkig kon hij er ook om lachen.

De oogst van die dag, 25 olifanten, rhino’s, hyppo’s, heeeel veel wildebeesten/gnoe’s, impala’s , zebra’s etc.

Bij 4 cheeta’s en hun kill ( prooi) was het druk-druk. De ene auto nog groter dan de ander, verdrong zich voor het beste shot.

We hadden geen geluk, te beleefd ook denk ik , het kost ons een half uur om uit de knoop te geraken.

Om 5 uur gingen we naar de Manyane Campsite. Een giga grote campsite,  en ja: daar was het feestje , de halve supermarkt was hier neer gestreken, een beetje Lowlands, georganiseerde chaos. De vuren branden, de rook steeg op, kinderen scharrelden rond, met had het duidelijk naar de zin. Het was opmerkelijk stil, geroezemoes en gelach, maar geen muziek of lawaai.

Onze mooie tent , 2 zelfs, stond  aan de buitenrand , impala,s liepen af een aan en we genoten van een mooie zonsondergang.  Het lukte ons zelfs om te verdwalen na het douchen.  Het enige voor dames in gebruik zijnde toilet gebouw !  stond een heeeeel eind verder op, in NL pak je dan de fiets , op de een of andere manier konden we onze tent niet meer terug vinden. Na 10 minuten zoeken tussen al die enorme trailers, en grote auto,s vonden we het paadje naar onze tenten.  Pfffffff.

Om 6 uur ging de wekker, en de gate open. We wilden de drukte voor zijn, en dat lukte. Het begon met een groepje olifanten op een berghelling, even later 3 Rhino,s , heel dicht bij , en geen mens in de buurt. Het landschap is erg mooi, het frisse groen, veel waterholes en meren maken het heel aantrekkelijk. Op een picknic spot maken we ontbijt, gezellig tussen de Z.Afrikaanse families die met grote koelboxen en schottel braais  het feestje voortzetten.

Zo trekken we het park door, zien giraffes, nog meer Rhino’s, Hippo’s, vogels, en een Waterbok. Het is warm, 30c , we besluiten om op tijd ons volgende kamp op te zoeken en een time out te nemen.

So sorry……zegt de dame bij de receptie, de geboekte tent is kapot, of we het erg vinden een chalet met 2 slaapkamers en 2 badkamers te betrekken ....Nou niet dus.

Extraordinairy sized swimming pool, staat er in de folder, nou dat klopt!! Zo,n groot zwembad hebben we zelden gezien .  Het is er gezellig druk. Het valt ons op dat kamperen en zo recreeeren een bezigheid is voor de blanke Z Afrikaan , de zwarte mensen die er zijn, werken er. ( Dit was ons in Amerika ook al op gevallen)

We maken een laatste game drive, en stuiten al gauw op een groepje leeuwen, ze laten zich niet echt goed zien en we rijden door naar een waterhole, daar wordt de weg geblokkeerd door 2 Rhino’s ! We volgen ze en opeens komt nr 3 uit de struiken. Zo,n gigant geef je wel voorrang

Op de terug weg zien we de 4 leeuwen weer, nu lopen ze goed zichtbaar in onze rij richting, en wij rijden zachtjes mee. 1 Leeuw en 3 Leeuwinnen, de ondergaande zon zorgt voor een prachtig licht. De adrenaline giert door de aderen als ze ook nog voor ons de weg oversteken. Super mooie afsluiting van 2 dagen Pilanesberg NP. We genieten nog even van de luxe villa

Morgen trekken we Botswana in.

1. Pieterke:
    26 september 2015
    Fantastisch wat jullie beleven, ik kan het helemaal voor me halen.
  2. Carry:
    26 september 2015
    Dat begint al goed: zoveel gezien !! en grappig om te lezen hoe jullie je door de grote drukte van dat moment slaan. Jullie laten je niet kennen ;) Goede reis weer. !!
  3. Gerda bij de Vaate:
    26 september 2015
    hé, wat leuk, daar hebben wij ook een paar dagen doorgebracht in een prachtig chalet! Zelf met de auto door het park gereden en ook de leeuwen gezien! Mooi park! Veel plezier verder op jullie trip! Wij hebben het hier in Florida net zo warm als jullie! Ook wij genieten nog met volle teugen! Groet voor allemaal. Gerda !
  4. Pat:
    27 september 2015
    Hejhej ik reis met jullie mee in een iets kouder klimaat :))) en geniet bescheiden mee. Kram kram Pat veel groeten
  5. Jan de Sterke:
    12 november 2015
    Prachtig verhaal en mooie foto's
    Wij hebben 7 x in Zuidelijk Afrika rond gereden ,Z Afrika,Namibié en Botswana, de laatste keer ruim 5,5 maanden in een door mij omgebouwde Toyota Land cruiser Kan jullie verhaal helemaal bevestigen, bv in de Kgalagadi met een leeuw op ong. 2 meter naast de wagen gaar gereden over ong. 3 km prachtig of de weg verspert zien door 30 buffels, in z'n 1 er rustig tussen doorrijden en wakker worden tussen een kudde olifanten in Chobe park is toch geweldig dit maak je in Rotterdam, niet mee