Mgombezi. Lungalunga.

11 maart 2019 - Diani Beach, Kenia

Lungalunga, het klinkt exotisch, ver weg. Ik kijk naar de kleurrijke taferelen, die op een groot scherm in 3 D worden getoond. Laten wij ons dicteren door de mode ontwerpers, groen is in /paars is uit, gaten in je broek, of weer niet... Hier overheerst kleur, vrolijke felle kleuren, doeken wapperen in de wind. Achter op de Boda Boda, wachtend bij de waterpomp, zittend op gele tonnen.

15 PWA's, kleintjes vanaf 2 jaar, tot jong volwassenen gaan we zien in Mgombezi.

Net voor Lungalunga draaien we een zandweg in. Bij een school parkeren we de auto en lopen nog wat verder, twee albino meisjes komen ons tegemoet. 12, 13 jaar schat ik. Vrolijk begroeten ze ons, stellen zich voor. In vloeiend Engels, geen spoor van verlegenheid. Wat een verschil bij vorige week!! Ze zien er prachtig uit, goed verzorgde huid. Langzaam druppelen de ouders binnen met hun kinderen. Lopend, of met z, n 4 tjes op de motor. Het is goed toeven onder de grote boom. Op schoolbankjes stallen we uit wat we hebben. Net genoeg voor iedereen, zonnebrand crème, lipbalm en een zonnebril. Hoeden van de National council, hebben de meesten al. Almassi houdt een praatje, en wij delen uit. Deze kinderen weten wat ze willen, gaan voor kleur. Ondertussen wordt er met aandacht in het Moon /Mwezi boek gelezen. 2 boeken blijven hier, 1 op de primary school, de ander voor de mobilizer. Hij krijgt ook een Waka Waka.

5 setjes Washable Sanitary Pads heb ik nog. De 5 meisjes/jonge dames zijn blij verrast!  Op het allerlaatste moment komt er nog een moeder met 3 meisjes, achter op de motor... aan rijden. Gelukkig hebben we nog spullen! De jongste is een bijdehandje, sloopt meteen 2 zonnebrillen.... Ze zien er prachtig uit. Mooie gave huid. We geven de moeder een groot compliment.

Onderweg naar de auto merk ik hoe heet het is. Het zand is gloeiend, en veel kinderen lopen op blote voeten!

Ik wil graag een meisje opzoeken, Rosemary, sinds een paar maanden op kostschool hier in de regio. Ik heb haar met geld van CBS de Bron, uit Nijensleek mogen sponsoren met alles wat nodig is voor de kostschool. Een lange lijst. Trots poseerde ze met haar school uniform.

Rosemary is aangenaam verrast, ze begroet Almassi, en herkent ons van Likoni school, van vorige bezoeken. Ze straalt! Een krachtige jongedame, die weet wat ze waard is. Ze heeft nog een lijst met spullen die ze nodig heeft. "Schrijf maar op" zeg ik. En dat doet ze. Een calculator, lees ik, geen Chinese troep zegt ze, Japans svp. Geweldig. 200 ksh voor een zwangerschapstest lees ik?? Ze haalt haar schouders op, 't, is verplicht. Ze lacht.

Almassi regelt een ogen check up voor eind deze week. Ze kan niet lezen wat er op het bord staat..... Ik geef geld voor de bus. Het geld voor haar boeken lijst laat ik achter bij het Eye Centre morgen.

Uitgedroogd zijn we, onze chauffeur stopt bij een winkeltje, Carla slaat in. Ramen open, wapperende haren, nog 1, 5 uur rijden, het zwembad lonkt. Helaas... De Poolman heeft er chemicaliën in gegooid vanochtend.....

We nemen genoegen met de buiten douche. In huis is het koel, en voor we het weten vallen we als een blok in slaap.

1. Margriet:
    11 maart 2019
    Geweldig Hermien en Carla en zó boeiend om te lezen!
  2. Carry:
    12 maart 2019
    Zo mooi en zo'n geweldig resultaat. XX