IF YOU FAIL TO PLAN...YOU PLAN TO FAIL.

6 oktober 2019 - Diani Beach, Kenia

Na een onrustige nacht met weer veel regen en wind ,werd ik wakker van gerommel in de keuken. Een heerlijke geur van vers gebakken pannenkoeken dreef me het bed uit.
Vandaag staat er weer een outreach gepland.  Een indrukwekkende hoeveelheid tassen staan klaar om mee te nemen. Op het moment van inladen is het droog! Justus parkeert de auto strak voor het huis en alles past er in. De ochtendspits is al weer in volle gang.  Grote plassen water golven voor ons uit. De honderden voetgangers krijgen soms een gratis douche.....
We moeten met de Ferry over naar Likoni school for the Blind. Een paar dagen geleden is er een dramatisch ongeluk gebeurd tijdens een overtocht. Een jonge moeder, met een dochtertje is met haar auto (ze stond op de achterste rij) op onverklaarbare wijze achteruit in het water beland.
De achter kleppen gaan nooit omhoog hier.....(Waarom zou je  ....en die ketting even op hangen ? Die is allang kapot ) Paniek,  geschreeuw...de auto schijnt nog 10 minuten gedreven te hebben en verdween in de diepte. Voorgoed zoals het zich nu laat aanzien, want na 5 dagen is er nog niets gevonden, omdat men in Kenya niet de juiste spullen heeft. Het beheerst het nieuws.
Inmiddels staan we op de Ferry....in het midden.... Nieuwe regels zeggen" gordels los, en deur open"
Er heerst een beklemmende sfeer.
Hoe anders is dat op de School in Likoni. Carla heeft van te voren aangegeven wat ze wilde, nl de 4 albino kinderen , haar “adoptie “ kinderen zien en de gedoneerde spullen geven.
Op de tafel , voor Amy verrijst een indrukwekkende hoeveelheid spullen. Ik doe er nog 60 zonnebrillen bij. De 4 kinderen zijn uit de klas gehaald en krijgen van Carla nieuwe schoenen. Gekregen van een schoenen winkel in Badhoevedorp. De meisjes stralen!! De jongen krijgt vlgd week nieuwe. Buiten wordt er al gevoetbald en gesprongen met het springtouw. Een klein feestje.
Ik vertel Amy dat we een skincancer screening in Eye Centre Kwale hebben vandaag, en vraag of het goed is of we deze 4 ook mee mogen nemen. Dat mag !! Ze komt nog met een andere jongen op de proppen,  die mag ook, later, met zijn tante,op de Boda Boda naar Eye Centre Kwale komen. Ik betaal alvast de reiskosten. Via M,Pesa, via de telefoon stuurt Amy het naar de tante. Super.
Opgewekt vertrekken we naar Eye Centre Kwale.  Het is droog, zonnig en al 28 c. Ik zit voorin met de kleinste  tussen de benen. Carla met de 3 anderen achterin.
Even later staan we muurvast in een file. Geen idee waarom,maar het haalt het slechtste in de mens naar boven lijkt het.  Tuk tuk drivers sluiten iedereen en alles in. Een verkeersinfarct  tot gevolg.
Na een half uur is het behoorlijk warm in de auto, ik voel me niet goed, ook omdat er geen zicht op is hoe lang dit nog gaat duren....
Justus blijft kalm en stuurt met vaste hand ons er uit. Doorweekt van het zweet wurmen we ons uit de auto.
Op de kinder polikliniek zie ik tot mijn grote blijdschap dat de groep uit Kibandaongo met 12 kinderen er al zijn. Zij hebben er 3 uur over gedaan, door de regens waren sommige wegen nauwelijks begaanbaar.
Het low vision team en dr Matonda is al begonnen.

Na een paar weken plannen, organiseren, door ons , Lout Molkenboer die in Kibandaongo haar projecten heeft, De Albinisme Group Kwale,en het Eye Centre Kwale  is dit het resultaat. Een logistieke uitdaging, (voor sommigen), maar een mooi resultaat. Er kwamen nog wat klantjes uit de omgeving, en de jongen en zijn tante kwam er ook nog bij. 10 kinderen uit Kibandaongo moeten een bril.....dat is een fikse kosten post. Gelukkig zijn er gulle sponsors, dus dit gaat wel goedkomen. Denk ik. Ook 1 van onze Likoni kinderen moet een bril, die ziet héél slecht.
Lout regelt eten voor iedereen Justus en Suleihman worden er op uitgestuurd om Mahambri,  en Swahilli snacks the halen en WATER....
Mijn hart loopt over van dankbaarheid als ik de hele meute en alle medewerkers zie smullen. Dr Matonda houd nog een praatje over het belang van goede huidzorg,  bedekkende kleding,  goed smeren met zonnebrandcrème,  etc. Iedereen heeft een zonnebril gekregen. Lout neemt een voorraad mee naar Kibandaongo,  een stapeltje Mwezi/Moon boeken, en mooie  handdoeken  voor het tehuis waar de kinderen wonen. Voor 5 tiener meisjes heb ik Washable Sanitairy Pads.

We nemen afscheid van iedereen,  ons team zien we maandag weer. De 4 kinderen van Likoni school worden door Suleihman naar huis gebracht. Wij blijven in DianiBeach,  een cottage op Diani Campsite en Cottages.  De vieze kleding gaat in het sop, en wij hebben het zwembad voor ons zelf.
If you fail to plan...You plan to fail. Klopt!!!
Wordt vervolgd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen:
    Adembenemend verhaal Hermien!
  2. Janny:
    6 oktober 2019
    Hermien, wat doen jullie toch mooi werk.
    Succes verder.
  3. Carry:
    6 oktober 2019
    Grandioos weer, klasse! En wat een organisatie talent hebben jullie toch 👍😊
  4. Henny:
    6 oktober 2019
    Krijg kippenvel van jullie verhaal. Succes verder!
  5. Alberta:
    6 oktober 2019
    Geweldig Hermien wat doe jij en Carla veel goed werk in Kenia. Fijn dat je ons meenam naar de outreach en weer heelhuids terug naar Diani beach.
  6. Margriet:
    6 oktober 2019
    Wat een dag! En wel even goed resultaat! Soms wil een mens teveel en wikt....
  7. Wilma:
    6 oktober 2019
    Je kan het heel mooi beschrijven Hermien, zie het in gedachten voor me, wat zullen ze daar blij zijn om jullie te zien!
  8. Lucy Knot. /. Dronten:
    8 oktober 2019
    Wat een geweldige missie en wat fijn dat wij het door je berichten kunnen volgen.
    Succes verder !