Deel 4. Hit the road again.

2 mei 2017 - Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve, Zuid-Afrika

Deel 4,

3,4,5 april. We verlaten Hlane NP en na een uur weer suikerriet plantages en hier en daar een dorp, ook Swaziland. In Zuid Afrika gaat het suikerriet langzaam over in productie bossen. De suikerfabrieken worden Hout/ cellulose fabrieken. Groen is het wel.

St. Lucia is de volgende bestemming. Populaire plaats aan de Indische Oceaan. Ook hier is in 10 jaar het nodige veranderd, soms ook verbeterd, zoals de uitbreiding van de St. Lucia Wetlands, nu i Simalangaliso Wetland NP genoemd. Hier regeert KZNW, Kwa Zulu Natal Wildlife.

We kamperen 2 nachten op Sugar Loaf, aan de lagune, een paar km van het centrum, verscholen in de subtropische bossen voorzien van 100 ruime kampeerplekken. Helaas missen we het office waar we ons moeten melden, en worden we bij de slagboom terug gestuurd. Enfin, een uur later maken we ons kamp. Het is er vergeven van de muggen, en van het sanitair worden we ook niet vrolijk. Slecht onderhouden, de helft functioneert niet, en is niet schoon. Koken en eten is een uitdaging, bezweet als we zijn trekken we veel muggen aan. Buiten zitten is onmogelijk. Met veel kunst en vliegwerk schieten we om half 9 de tent in.

De volgende ochtend loop ik om 6 uur op de board walk, mooi aangelegd langs de campsite en de lagune. De zon komt op, vogels kwetteren, ik kijk uit naar Hippo, s en Krokodillen. Ik hoor ze wel maar zie ze niet. De muggen houden zich ook nog gedeisd. We gaan naar St. Lucia voor een lekker kopje koffie, boeken een River Cruise voor morgen en trekken een nieuw deel van het NP in, nl Dukuduku. Hier blijkt de Wild Card niet geldig. Jammer.

Het landschap is mooi, heuvelachtig, en vrij open. Veel water partijen en mooie Hide, s. Op de picknick plaats, worden we verrast door een grote groep Giraffen, wel 20 stuks, van hele grote t/m kleintjes. Zo maar om ons heen, bizar om je broodje te eten in dit letterlijk bonte gezelschap. Verder spotten we een paar groepen Wildebeest, Buffels, Zebra, s en Waterbokken. We gaan naar Cape Vidal, een top bestemming aan de Indische Oceaan. Het is vakantie tijd, druk druk op de parkeerplaats en alle chalets lijken bezet. Het is warm, 30 +, maar er staat ook hier een straffe wind, een zandstorm stuift over het strand. De Oceaan is tamelijk ruig, zwemmen is geen optie. Dit wordt letterlijk uitwaaien. Door schade en schande wijs geworden loop ik de KZNW office binnen om alvast in te checken voor de Bhangazi Bush Lodge morgen. Die ligt 10 km verder op in de bush. Dat lukt! Al met al een mooie dag die we afsluiten met een heerlijke maaltijd op het terras in St. Lucia. We kienen het zo uit dat we meteen de tent in kunnen op de camping.

De volgende dag pakken we weer vroeg in, ontbijten in de stad en melden ons voor de River Cruise. Er staat een straffe wind, zelfs de Hippo,s hebben er last van. De golven vinden ze niet prettig. We zien van dichtbij een paar groepen Hippo,s, zo, n 50 stuks zeker. Deze kolossen zijn levensgevaarlijk, hebben een kort lontje en vechten er onderling heel wat af. Er is dan ook geen Hippo zonder de nodige schrammen. Ze zijn hun eigen grootste vijand en doden meer soortgenoten dan andere dieren. Het is heerlijk op het water, ondanks de straffe wind. Na de lunch in onze favoriete DE Coffee tent gaan we richting de Bhangazi Bush lodge, aan het Bhangazi Lake. Eerst nog een paar loopjes rijden en een foto shoot bij Missions Rocks aan de Indische Oceaan.  De bush lodge is een verborgen pareltje. Heel privé, 4 cabins , een lodge met terras en een huis met keuken en dining, en natuurlijk een vuurplaats waar je kunt zitten. Er is een manager die helpt met het vuur, het warme water, etc. Wast af en ruimt op !! Kookt zelfs als je dat wilt. Super plek, en…..geen muggen! Min puntje…. misschien de begroeiing waardoor het zicht op het meer beperkt is. Je hoort de Hippo,s maar ziet ze niet. Starend naar de bush TV, het kampvuur, een biertje en Amarula onder handbereik, douchen onder de sterren in de buiten douche, niet over het terrein lopen svp, er kan een Hippo voor bij komen zegt de manager.

6,7 april. Met een goed gevoel verlaten we St. Lucia, op naar het volgende avontuur, naar misschien wel het mooiste wildpark van Zuid Afrika !  Hluhluwe- iMfolozi NP. Voor Anton, Hermien en Carla een herhaling voor Albert en Anneke nieuw. Omdat we vroeg zijn, zoals gewoonlijk, gaan we via de noord/oost kant bij Hluhluwe naar binnen. Hill Top restaurant is de eerste bestemming. Hoog op een berg met fraai uitzicht over de omgeving. We spotten al meteen een Rhino. En nog 1…. Hoe hoger we komen, hoe meer de bewolking opkomt zetten. Het uitzicht is desondanks mooi. Voor de verandering is het koud…. Nou ja, 20c of zo. En het gaat regenen op weg naar ons kamp Mpila in iMfolozi, het 2e deel van het park. We kunnen er wel om lachen. Onverwachts zien we nog van alles, Rhino, s Buffels, Olifanten, zo veel dat we zelfs te laat in het kamp dreigen aan te komen. We willen graag voor donker geïnstalleerd zijn. Dat lukt, we betrekken 3 prachtige chalets met veranda en mooi zicht op het park. Het blijft miezeren, de braai stellen we uit tot morgen.

De ochtend nevel trekt op, om half 7 spotten we een grote groep Wilde Honden. Ze rennen een hele tijd voor ons uit en om ons heen. Die hadden we nog niet. Er zijn leeuwen gespot, die proberen we te vinden, we zien van alles maar geen leeuwen. Wel hyena, s die op ons terrein scharrelen en loeren op een stuk vlees op de barbecue. Op passen geblazen, rare beesten die Hyena, s en niet ongevaarlijk ook. Morgen verlaten we definitief het wildpark. We gaan langs de kust, via Durban naar de Drakensberge.

Wordt vervolgd.

1. Wilma:
    2 mei 2017
    Wij hebben jaren terug nog boodschappen gedaan in Hluhluwe City, 1 Spar, en de kapper in een tentje!
    Vergeet je nooitmeer!
  2. Cisca:
    2 mei 2017
    Prachtig beeldend beschreven jullie reis.
    Gedeeltelijk herkenbaar. Erg genoten van de mooie foto's.
    Klasse.
    Xx Cisca.