be-more.reislogger.nl/ start.

2 maart 2019 - Mombassa, Kenia

In de verte klinken de drums in een opzwepend ritme , ondanks de gesloten balkon deuren ,nog hoorbaar in onze kamer. Dat wordt oordoppen in straks. Carla en ik hebben 2 nachten geboekt in een heerlijke gastvrije Lodge. De Severine Sea Lodge ,prachtig gelegen aan de Indische Oceaan, waar we vorig jaar 2 weken verbleven.

Dinsdag ochtend zijn we vertrokken . Passen en meten om alles mee te krijgen en in de auto...... Het paste maar net!

In Nairobi was het weer stressen, de overstaptijd is krap, het gaat maar net. Mijn tas moest open bij de douane, geen punt, de aanblik van de kinderpetjes en zonnebrillen en onze uitleg waar het voor bedoeld is, was genoeg. We halen het.

In Mombasa, inmiddels 1 uur snachts,  valt de warmte als een klamme deken over ons heen. Bij ons gastgezin aangekomen worden we uitbundig begroet door 6 keffende hondjes, die het meteen op de enkels voorzien hebben. Behoedzaam slepen we de bagage het huis in, stropen de klamme kleren uit en na een koude douche ploffen we op bed. 28c...de fan wappert...niet bewegen...

Woensdag, de telefoon weer activeren, de bank laten ploffen, dwz een stapel euro,s wisselen .Bij Java Coffee House is het goed toeven, we werken alle afspraken bij en gaan door naar Bombolulu Workshop om de bestelde Lulu Pads te halen. Omdat we tijd over hebben gaan we alvast de Severine Lodge boeken voor het weekend.

De Uber taxi, ideaal !! Brengt ons weer naar huis. Het zwembad lonkt, een beetje trillerig van vermoeidheid, ( kort nachtje) laten we ons in het lauw warme water zakken. Een goede buur is beter dan een verre vriend!

In de avond sorteren we alle spullen uit, wat moet mee op welke dag....Inmiddels stroomt het zweet weer van ons af......

Donderdag. APDK, de revalidatie kliniek in Port Reitz. Uber taxi rijd weer voor. Voor 700 schilling,  onv 7 €. Brengen ze je 10 km verder dwars door de stad .

Er zijn 22 kinderen op dit moment. Ik heb van een collega mooie braces  ggekregen. Voor volwassenen. En 5 hulpstukken voor kindjes die een heup afwijking hebben, en daardoor niet in het gips hoeven. Voor het community bases outreach team heb ik 10 sets Lulu Pads. En voor de tiener meisjes in de kliniek ook. Weer blijde gezichten.

Na een snelle lunch bij café Mocha, lopen we naar Radna Square market waar we met gejuich worden begroet door de "doekendames" . Er wordt geknuffeld en gezongen, en een traantje weggepinkt. Carla heeft weer een hele mooie lijst bestellingen, en bij mij druppelen er ook nog binnen. Ruim 2 uur zijn we bezig, kijken, keuren, kiezen, lijstje afvinken, stickers plakken, afvinken, en bestellen voor vlgd week.

Vrijdag ochtend, bezoek aan het slump schooltje. Voor het 3e jaar op rij. Met gevaar voor eigen leven (om in het open riool te vallen of je hoofd te stoten ) schuifelen we achter de juf aan door de wir war van steegjes diep de slums in naar het schooltje. 110 kinderen zitten er in een lemen gebouwtje met golfplaten dak. Bloody hot ! Carla heeft naast een aanzienlijk bedrag voor school uniformen, prachtige spullen gekregen, kleurpotloden, kleurboeken, knutsel materiaal, etc.

Klapper was echter de LEREN voetbal !! Ook het springtouw viel in de smaak. Bij 33c gewoon voetballen en touwtje springen dus. Een leuke happening.Naast ook wat knutselspullen kan ik ook 250 € geven voor uitbreiding van een klas en meubilair! Dankzij mijn  knutselende creatieve zus.Onder luid gejuich en applaus verlaten we het schooltje , vinden de weg terug uit de doolhof. Tijd om bij te tanken. Pffffft.

Dat doen we dus nu, bij tanken. Twee nachten in de heerlijke Severine Sea Lodge , goed slapen , zwemmen, lekker eten, relaxt dus. Nou ja...nog wel een pittige vergadering op Zaterdag.

1. Els v Deinse:
    2 maart 2019
    Mooi begin! succes
  2. Anneke:
    3 maart 2019
    Prachtig dames geniet van je weekend en succes verder. Wij volgen jullie! En stiekem wat jaloers ondanks de hitte en het harde werken dat ik er niet bij ben!
  3. Brenda:
    3 maart 2019
    Wonderful to read! Succes Hermien.
  4. Anneke:
    5 maart 2019
    Mooie wat warme belevenissen maar nooit saai. Herkenbaar....liefs uit Sri Lanka 36 gr pfff
  5. Carry:
    5 maart 2019
    Dat is weer heel mooi van jullie, af en toe afzien en ook genieten. Stiekem ben ik ook een beetje jalours. Een heel goede tijd verder. XX