Albinisme zorg is méér dan zonnebrand crème uitdelen.

8 augustus 2021 - Lelystad, Nederland

Albinisme zorg is méér dan zonnebrand crème uitdelen.

Het tweede jaar op rij dat Carla en ik ws niet naar Kenya kunnen afreizen. De Covid pandemie houdt ook Kenya in de greep. Het vaccinatie programma komt maar moeizaam van de grond , betrouwbare informatie over gebieden waar het virus huishoud is er eigenlijk niet.

De berichten die ik van deAlbinisme Care  projectpartners krijg geven een beeld van de gevolgen van de Corona pandemie zoals  werkeloosheid, armoede,  schooluitval, honger,en uitstellen van medische zorg vragen.

De flieldtrips en skincancer screening konden ook maar beperkt plaatsvinden. Dankzij een aantal  voedselpakketten en zaden acties was een combinatie met skincancer screening mogelijk.

Drie ernstige gevallen van huidkanker in het gezicht, in een ver gevorderd stadium zijn zo “ontdekt “ .

Twee  kinderen  van 15 en 9 jaar oud zijn inmiddels voor onderzoek en aanvullende diagnostiek  en behandeling in Mombasa Coast General Hospital gezien.

Dat lijkt gemakkelijker dan het is. Voor deze kinderen én familie een wereld reis. “ Een real challenge” zei dr Matonda om ze te overtuigen van de noodzaak maar méér nog hoe dat te betalen.

Zoals ik al zei,  Albinisme zorg is méér dan zonnebrand crème uitdelen,  gelukkig is dit jaar de fruit oogst overvloedig , en draai ik overuren in de keuken, maar belangrijker nog ....de overheerlijke JAM verkoopt goed. Dankzij mijn trouwe sponsors kon ik een eerste en tweede betaling overmaken .

( CT Scan voor 50 $  is voor ons een lachertje )  Een operatie heeft inmiddels plaats gevonden, er lijken geen uitzaaiingen te zijn, en het gat is gedicht met een skingraft. ( huidlap), en is uit het ziekenhuis ontslagen.

De tweede patiënt, moet eerst dmv medicatie een verregaande ontsteking afremmen? ,voor de operatie kan plaats vinden.  Een traumatische ervaring voor de jonge patiënt.

Van nummer 3 heb ik nog geen details, maar de beelden zijn niet florissant.

Net als jullie waarschijnlijk,  vroeg ik mij natuurlijk ook af, waardoor zijn deze kinderen  niet opgemerkt? Heeft niemand ooit eerder aan de bel getrokken,  school bv ?

Helaas is het voor mensen met Albinisme niet zo eenvoudig om hulp te vragen ,  armoede,  schaamte, en ver van voorzieningen leven helpen óók niet mee.

Ik heb bewondering voor de vrijwilligers van de Kwale Albinisme Group die ondanks de Corona beperkingen het risico nemen om de field trips en outreaches waar mogelijk te doen en verantwoordelijkheid nemen voor deze kwetsbare groep.

Bij dit verhaal plaats ik géén foto's. Dus geen gruwelijke beelden of zielige kinderen. Volgens mij is dat niet nodig. Jullie weten  inmiddels wel wat we doen.

Wórdt vervolgd.

1. Carry:
    8 augustus 2021
    Tja Hermien, dat is wel heel schrijnend allemaal. En wat een verschillen, tussen hier en daar. Heel jammer dat jullie er ook dit jaar niet naar toe kunnen. De jam is inmiddels besteld bij Carla. Liefs, Carry
  2. Ellen:
    8 augustus 2021
    Zeker een schrijnend verhaal, helemaal omdat je tot afstand gedwongen bent! Toch hebben jij en Carla al heel wat potten gevuld, dat zal toch aardig wat opleveren! Maar je wilt dáár zijn en direct actief kunnen bijspringen..jullie doen wat je kunt!
  3. Gerda bij de Vaate:
    9 augustus 2021
    Jullie zijn zo goed bezig ondanks de Corona!! Hopelijk komen er snel betere tijden zodat jullie daar weer naar toe kunnen om bij te springen. Dat hulp nodig is, is wel duidelijk zo te lezen in jouw verhaal!
  4. Van Deinse:
    9 augustus 2021
    wat een schrijnend verhaal. Heel veel succes verder